Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Document via Pixabay

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau D&B naar de schriftelijke communicatie van banken rondom de overgang van klanten naar bijzonder beheer.

Het onderzoek werd uitgevoerd op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in het kader van een evaluatie van de Handreiking Bijzonder Beheer.

Uit het onderzoek van D&B komt naar voren dat banken grote stappen hebben gezet in het standaardiseren van hun processen rondom bijzonder beheer. Hierdoor is de schriftelijke communicatie richting klanten consistenter en vollediger geworden. Banken geven over het algemeen via brieven rondom de overgang naar bijzonder beheer voldoende informatie aan klanten zodat zij een goede inschatting kunnen maken van wat hen te wachten staat. Maar om er voor te zorgen dat klanten in beweging komen wanneer actie wordt verwacht, is het ook belangrijk dat de informatie in de brieven aansluit bij onbewuste psychologische mechanismen die het gedrag van de klant aansturen.

Banken vinden deze gedragswetenschappelijke inzichten uit het onderzoek "waardevol en gaan onderzoeken hoe zij die kunnen inzetten".

Reactie toevoegen

 
"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het verstandig dat het ministerie nadenkt over manieren om de weerbaarheid van de sector verder te versterken. "Maar...

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

De NVB oppert het wettelijk verplicht stellen van een minimum energielabel bij de (ver)koop van woningen vanaf 2030. "Dat geeft woningeigenaren meer vertrouwen in...

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

Met de nieuwe videoserie getiteld "Beste banken" wil de NVB laten zien dat banken niet alleen commercieel zijn. De NVB: "Er is de afgelopen periode geregeld discussie...

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Leerkrachten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen voortaan doorlopend een gastles Bank voor de klas aanvragen....

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

"Minder klantimpact door NVB-standaarden voor risicogebaseerd witwasonderzoek"

"Minder klantimpact door NVB-standaarden voor risicogebaseerd witwasonderzoek"

De NVB is gekomen met een vijftal standaarden die heldere uitgangspunten bieden voor banken om hun rol als poortwachter proportioneel en met focus op de echte risico’s...

Banken lichten afwijzing zakelijke kredietaanvraag beter toe

Banken lichten afwijzing zakelijke kredietaanvraag beter toe

In de nieuwe Gedragscode Kleinzakelijke Financiering van de NVB, die binnenkort in werking zal treden, zullen banken meer aandacht besteden aan een goede mondelinge...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....