Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Document via Pixabay

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau D&B naar de schriftelijke communicatie van banken rondom de overgang van klanten naar bijzonder beheer.

Het onderzoek werd uitgevoerd op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in het kader van een evaluatie van de Handreiking Bijzonder Beheer.

Uit het onderzoek van D&B komt naar voren dat banken grote stappen hebben gezet in het standaardiseren van hun processen rondom bijzonder beheer. Hierdoor is de schriftelijke communicatie richting klanten consistenter en vollediger geworden. Banken geven over het algemeen via brieven rondom de overgang naar bijzonder beheer voldoende informatie aan klanten zodat zij een goede inschatting kunnen maken van wat hen te wachten staat. Maar om er voor te zorgen dat klanten in beweging komen wanneer actie wordt verwacht, is het ook belangrijk dat de informatie in de brieven aansluit bij onbewuste psychologische mechanismen die het gedrag van de klant aansturen.

Banken vinden deze gedragswetenschappelijke inzichten uit het onderzoek "waardevol en gaan onderzoeken hoe zij die kunnen inzetten".

Reactie toevoegen

 
Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...

Wees er juist voor de ondernemer als het tegenzit

Wees er juist voor de ondernemer als het tegenzit

Durf als financieel dienstverlener het gesprek aan te gaan met ondernemers, als je merkt dat ze het moeilijk hebben. En hoe eerder je dat doet, hoe beter. Als problemen...

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Het aantal particuliere klanten dat een betaalpauze heeft ontvangen voor de hypotheek (bijna 26.000) of voor een consumptief krediet (12.000) is licht opgelopen....

"Klant meer controle geven over eigen data"

"Klant meer controle geven over eigen data"

Open Finance vraagt volgens de NVB om een nieuw wettelijk kader voor de toegang tot en het delen van persoonlijke data die in het beheer zijn van bedrijven en de...

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...

Wat levert het op?

Wat levert het op?

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post,...

NVB: toezichtskosten rijzen pan uit

NVB: toezichtskosten rijzen pan uit

Goed toezicht heeft een prijskaartje, maar het totaal van de toezichtskosten dat voor rekening voor de sector komt, rijst de pan uit. Aldus de NVB in haar reactie...

NHG: “Sluit aan bij digitaliseren klantreis in beheer”

NHG: “Sluit aan bij digitaliseren klantreis in beheer”

NHG roept ketenpartners op zich versneld aan te sluiten bij de aanpak om het traject voor woningbehoud te versnellen. NHG verwacht dat volgend jaar de aantallen...