Consument die volledig advies wil moet vragen om financiële planning

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0717) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur een onvolledig en onjuist hypotheekadvies heeft gegeven nu vlak voor het afsluiten van de hypotheek bleek dat een familiehypotheek in de situatie van de consumenten een fiscaal en financieel voordeligere optie was. Zij vorderen daarom kwijtschelding van de door Veldsink in rekening gebrachte advieskosten. De Geschillencommissie is van oordeel dat Veldsink een volledig advies gegeven heeft conform hetgeen vooraf tussen partijen is afgesproken. Een teleurgestelde verwachting aan de zijde van de consument maakt niet dat het verzoek tot kwijtschelding toewijsbaar is. De vordering wordt afgewezen.

De commissie “stelt vast dat de klacht van de consumenten voortvloeit uit een teleurgestelde verwachting. De consumenten hadden – achteraf bezien – een uitgebreider advies verwacht dan Veldsink hen heeft gegeven. Dit betekent echter niet dat Veldsink daarmee haar zorgplicht heeft geschonden.

“Partijen zijn in de overeenkomst van opdracht overeengekomen dat Veldsink de consumenten zal voorzien van een volledig advies. Dit houdt onder meer in dat Veldsink daarbij “producten [selecteert], uit ons productassortiment, die passen bij uw profiel en doelstellingen”. Tijdens de hoorzitting heeft Veldsink nog toegelicht dat de term  ‘volledig advies’ met name ziet op het feit dat er eveneens advies gegeven wordt over de financiële situatie bij verlies van inkomen door arbeidsongeschiktheid en dergelijke.

“De commissie is van oordeel dat uit de overeenkomst van opdracht niet volgt dat Veldsink iedere mogelijke hypotheekvorm met de consumenten zou moeten bespreken. Dit hoeft ook niet van Veldsink verwacht te worden. Hoewel de commissie zich kan voorstellen dat de consumenten graag gewild zouden hebben dat hun volledige financiële situatie alsmede alle mogelijke financieringsopties met hen waren doorgenomen, wijst de commissie erop dat de consumenten in dat geval hadden moeten opteren voor financiële planning in plaats van een hypotheekadvies. Uit de overeenkomst van opdracht volgde voor de consumenten duidelijk welk advies zij van Veldsink konden en mochten verwachten. Dat een familiehypotheek achteraf bezien fiscaal en financieel gunstiger bleek te zijn voor de consumenten, hetgeen overigens door de consumenten op geen enkele wijze is aangetoond of onderbouwd, doet niets af aan het feit dat Veldsink conform de overeenkomst van opdracht een volledig advies heeft verstrekt”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark Dukers - FFP - Gecertificeerd Financieel Planners 6 september 2022

FFP, de beroepsorganisatie voor gecertificeerd financieel planners, is blij met de erkenning van het belang van financiële planning door Kifid. Een goed integraal financieel plan schept een helder totaalbeeld van de financiële wensen en mogelijkheden van de consument. FFP vindt het belangrijk dat iedereen bewuste financiële beslissingen neemt en kan nemen bij belangrijke life events, waaronder het afsluiten van de juiste hypotheek. De consument heeft baat bij het inschakelen van een financieel planner die beschikt over hoogwaardige financiële kennis en vaardigheden. Wij adviseren dan ook om in gesprek te gaan met een financieel planner met het CFP-keurmerk.

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

In 2022 heeft Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.469 klachten opgelost...

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0281) De laptop van de dochter van de consument is gestolen uit de auto die in een parkeergarage stond. De dochter van de consument was...

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan...

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0265) In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House Lelystad gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen...

Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete...

Schending zorgplicht kost hypotheekadviseur ton

Schending zorgplicht kost hypotheekadviseur ton

(Kifid-uitspraak GC 2023-0244) Een hypotheekadviseur moet 100.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. De consumenten hebben, met advies en bemiddeling...

Schending zorgplicht in voordeel klant

Schending zorgplicht in voordeel klant

(Kifid-uitspraak GC 2023-0231) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument meer voordeel dan nadeel aan de tekortkoming van de adviseur heeft overgehouden en...

Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport

Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport

(Kifid-uitspraak GC 2023-0228) Het aanleveren van een juist taxatierapport is de taak van de adviseur, aldus de Geschillencommissie. Voor de commissie is “voldoende...

Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0212) De consument wil dekking voor het gereedschap dat verloren is gegaan tijdens een brand op zijn zeiljacht. De gevolmachtigde heeft...

Na dure waterschade: 'Akte van taxatie' geldt

Na dure waterschade: 'Akte van taxatie' geldt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0208) Volgens de consumenten is hun waterschade door extreme neerslag niet tijdig en eerlijk afgehandeld door de expert (Crawford) die de...