Consument had slotenmaker moeten bellen na diefstal sleutels
(Kifid-uitspraak GC 2022-0495) Er zijn spullen gestolen uit de woning van de consument. De verzekeraar mocht uitkering van de schade weigeren, omdat er sprake is van merkelijke schuld aan de zijde van de consument door na de diefstal van de huissleutels en ziekenhuisstickers met daarop adresgegevens na te laten de sloten van haar woning te vervangen. Bovendien dacht de consument dat de diefstal van de tas met huissleutels door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter. De vordering wordt afgewezen.
De Geschillencommissie: “De consument had een slotenmaker moeten bellen om dezelfde dag nog toegang tot haar woning te krijgen en het huis veilig af te kunnen sluiten. Slotenmakers zijn hiervoor 24 uur per dag beschikbaar. Door deze of andere beveiligingsmaatregelen na te laten en de nacht na de diefstal van de huissleutels met het gezin bij haar moeder te logeren, heeft de consument merkelijke schuld aan het ontstaan van de schade door de diefstal van de goederen uit haar woning.
“Bovendien heeft de consument ter zitting verklaard dat zij dacht dat de diefstal van de tas uit het kluisje in de sportschool door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter, omdat de kans dat een bekende ook het adres van de consument kent reëel is.”
De consument vorderde uitkering van de schade als gevolg van de diefstal uit haar woning ter hoogte van 6.706 euro.
Reactie toevoegen
Hoe waarderen financiële dienstverleners Kifid in 2023?
In oktober onderzoekt MarketResponse opnieuw hoe aangesloten financiële dienstverleners Kifid waarderen. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in...
WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan
(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...
Reglementen Kifid iets aangepast en in nieuwe huisstijl
Kifid heeft sinds 1 oktober iets aangepaste reglementen. De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en de behandeling van beroepen blijft hetzelfde....
Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...
Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...
Verbond van Verzekeraars: brochure houtbouw
Het Verbond van Verzekeraars heeft een brochure houtbouw gemaakt. Verzekeraars zien dat houtbouw groeit en vinden het belangrijk om die ontwikkeling te volgen. Margreet...
Independer: enorme premieverschillen bij woonverzekeringen
"Er is wat geks aan de hand op de markt van woonverzekeringen", aldus Independer. "Op het oog lijken de premiestijgingen mee te vallen, maar de onderlinge prijsverschillen...
Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....
Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag
(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...
Niet zomaar recht op smartengeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...