Consument had slotenmaker moeten bellen na diefstal sleutels

Sleutels sleutelbos via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0495) Er zijn spullen gestolen uit de woning van de consument. De verzekeraar mocht uitkering van de schade weigeren, omdat er sprake is van merkelijke schuld aan de zijde van de consument door na de diefstal van de huissleutels en ziekenhuisstickers met daarop adresgegevens na te laten de sloten van haar woning te vervangen. Bovendien dacht de consument dat de diefstal van de tas met huissleutels door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter. De vordering wordt afgewezen.

De Geschillencommissie: “De consument had een slotenmaker moeten bellen om dezelfde dag nog toegang tot haar woning te krijgen en het huis veilig af te kunnen sluiten. Slotenmakers zijn hiervoor 24 uur per dag beschikbaar. Door deze of andere beveiligingsmaatregelen na te laten en de nacht na de diefstal van de huissleutels met het gezin bij haar moeder te logeren, heeft de consument merkelijke schuld aan het ontstaan van de schade door de diefstal van de goederen uit haar woning.

“Bovendien heeft de consument ter zitting verklaard dat zij dacht dat de diefstal van de tas uit het kluisje in de sportschool door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter, omdat de kans dat een bekende ook het adres van de consument kent reëel is.”

De consument vorderde uitkering van de schade als gevolg van de diefstal uit haar woning ter hoogte van 6.706 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Uitkering AOV bestendig inkomen?

Uitkering AOV bestendig inkomen?

HYPOTHEKEN – De consument geniet een inkomen uit AOV. Zij vraagt een verhoging van haar hypotheek aan voor 30.000 euro. De aanbieder weigert dit met als argument...

Rekening houden met verbouwplannen

Rekening houden met verbouwplannen

HYPOTHEKEN – De adviseur adviseert en bemiddelt bij een hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie stelt vast dat de adviseur op dat moment al wist of...

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

HYPOTHEKEN – Omdat de kosten van hun in aanbouw zijnde woning (fors) zijn gestegen, vragen consumenten een aanvullende hypothecaire geldlening aan van 201.500...

Opleiding telt

Opleiding telt

ZORGPLICHT – De Geschillencommissie maakt bij het beoordelen van de vraag of een adviseur de zorgplicht heeft gschonden onderscheid naar de mate van opleiding...

Vroeger opstaan

Vroeger opstaan

REISVERZEKERING – Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de avond...

Niet normaal

Niet normaal

INBOEDEL – Anders dan de Geschillencommissie, is de Commissie van Beroep van oordeel dat een minishovel niet behoort tot de normale huishoudelijke inboedel....

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0899) De klacht van de consument is dat de uitvoerder van de rechtsbijstand haar beter had moeten bijstaan bij het aanvechten van haar ontslag....

Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

(Kifid-uitspraak GC 2022-0897) De Geschillencommissie is van oordeel dat een tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de afspraken tussen de bank en de consumenten...

Klager vindt geen gehoor na diefstal dure oorbellen

Klager vindt geen gehoor na diefstal dure oorbellen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0884) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan voor diefstal van spullen uit de auto. De verzekeraar heeft de dekking voor...

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0882) De consument heeft een beroep op haar verzekering gedaan voor brandschade aan haar pruik. Zij heeft bij de claim een zelfgemaakte...