Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige plek was om de bagage te bewaren dan in de kofferbak van de auto. De consument heeft uitgelegd dat hij op basis van de reisinformatie in de veronderstelling verkeerde dat het nog drie uur rijden was naar het hotel. Onder die omstandigheid kan van de consument niet worden verwacht dat hij eerste naar het hotel gaat om zijn bagage daar te kunnen achterlaten. Ook heeft de consument voldoende aannemelijk gemaakt dat de bagage uit het zicht in de kofferbak lag, dat de auto was afgesloten en heeft hij, met een foto, aangetoond dat sprake was zichtbare inbraakschade. De commissie is daarom van oordeel dat de consument recht heeft op dekking van de schade (2.500 euro) door diefstal van de bagage.
Verschil tussen korte en gewone stop
De vraag die voorlag was of de schade door diefstal van de bagage is gedekt onder de doorlopende reisverzekering. De consument stelde dat hij van plan was een langere stop te maken alvorens aan de reis naar het eerste hotel te beginnen en dat aan de voorwaarden voor dekking bij een langere stop was voldaan nu de bagage in de kofferbak lag. Volgens de verzekeraar was sprake van een korte stop en omdat er niemand bij de auto is gebleven is de schade volgens de verzekeraar niet gedekt.
De verzekeraar heeft op de zitting een toelichting gegeven waarom in de voorwaarden een onderscheid is gemaakt tussen een korte stop en een gewone stop. In de situatie dat klanten onderweg zijn en even stoppen om te pauzeren, verwacht de verzekeraar niet dat de klant alle bagage uit het zicht legt. Omdat in dat geval van buitenaf zichtbaar is dat er bagage in de auto ligt, is de kans op diefstal groter. De verzekeraar verwacht daarom van zijn klanten dat er in die situatie iemand bij de auto blijft. Desgevraagd heeft de verzekeraar over het verschil tussen een korte stop en een gewone stop toegelicht dat het bij een korte stop
gaat om even pauzeren, de benen te strekken, tanken of een bezoek aan de WC. Van belang is dus met welke bedoeling er wordt gestopt.
Reactie toevoegen
Meer over
(Kifid-uitspraak GC 2025-0526) De consumenten vorderen vergoeding van extra kosten door uitval van een trein tussen Parijs en Annecy als gevolg van storm. De...
Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding
(Kifid-uitspraak GC 2025-0532) De consument klaagt dat de verzekeraar onterecht dekking weigert voor waterschade door het overstromen van de spoelbak in de...
96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0518) De verzekeraar heeft dekking geweigerd voor de annulering van een reis naar Oostenrijk na een val van de 96-jarige (schoon)moeder...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...