Consument klaagt te laat over fout adviseur

Klacht man vrouw graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de adviseur. Een afweging van de over en weer betrokken belangen brengt mee dat de consument in de gegeven omstandigheden geen beroep meer kan doen op de door haar gestelde gebrekkige prestatie, zodat het beroep van de adviseur op artikel 6:89 BW slaagt. De vordering komt daarom niet voor inhoudelijke behandeling in aanmerking.

De vordering van de consument berust op de stelling dat de adviseur heeft nagelaten instructies van de consument, om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten met een gelijkblijvend kapitaal, uit te voeren.

De Geschillencommissie: "Op grond van artikel 6:89 BW moet een schuldeiser binnen bekwame tijd nadat hij een gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar protesteren. Als hij dit niet doet, dan kan hij op het gebrek in de prestatie geen beroep meer doen. Dit wetsartikel is ook van toepassing op de verhouding tussen de consument en de adviseur. De vraag of binnen bekwame tijd is geprotesteerd dient te worden beantwoord aan de hand van de omstandigheden van het concrete geval.

"Na de ontvangst van het polisblad op 12 juli 2017, dan wel bij het inzien van de stukken op 15 juli 2017, had de consument redelijkerwijs moeten ontdekken dat de verzekering kennelijk in strijd met haar bedoelingen was afgesloten. Als de consument zich hierin niet kon vinden of als bij haar onduidelijkheid bestond over het annuïtaire karakter van de verzekering, had de consument zich op dat moment tot de adviseur moeten wenden."

Op 3 april 2023 heeft de consument de adviseur geïnformeerd dat zij ernstig ziek is en dat zij tot de ontdekking is gekomen dat de overlijdensrisicoverzekering een annuïtair dalend karakter heeft. De consument vordert dat de adviseur wordt veroordeeld tot het aanpassen van de verzekering naar een gelijkblijvend kapitaal, dan wel het aanvullen van de uitkering tot aan het gelijkblijvend kapitaal bij overlijden van de consument.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

(Kifid-uitspraak GC 2024-0892) De consument vordert dekking voor schade doordat bij het gebruik van het gasfornuis een pan is beschadigd, de inhoud van de pan is...

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Kifid behandelt vanaf deze maand ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Sinds 1...

Grens overschreden

Grens overschreden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0861) Een in België wonende man geeft zijn voormalig adres in Nederland op om het elektronische aanvraagproces te kunnen doorlopen....

Zwemvijver is geen gebouw

Zwemvijver is geen gebouw

(Kifid-uitspraak GC 2024-0854) De zwemvijver in de tuin van de consument is door hevige regenval beschadigd. De consument heeft voor deze schade dekking onder zijn...

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

(Kifid-uitspraak GC 2024-0858) Uit vraag 2 van het reglement van Kifid volgt dat de klacht over de weigering om een overeenkomst aan te gaan alleen behandelbaar...

Racefietser gaat onderuit bij Kifid

Racefietser gaat onderuit bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0849) De consument claimt schade op zijn fietsverzekering na diefstal van zijn racefiets. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, omdat...

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...

Klacht uit zadel geworpen

Klacht uit zadel geworpen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...