Consument mocht er niet op vertrouwen dat overeenkomst ongewijzigd was voortgezet

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0488) De consument heeft in 2008 een service-abonnement afgesloten bij de rechtsvoorganger van de adviseur. Daarvan maakte een jaarlijkse controle op de hypotheek en de jaarlijkse belastingaangifte deel uit. De adviseur heeft aangegeven dat deze afspraken zijn gewijzigd in 2016, toen een nieuwe overeenkomst werd gesloten. De Geschillencommissie volgt dat verweer van de adviseur. De klacht van consument dat de hypothecaire geldlening niet jaarlijks is gecontroleerd wordt om die reden afgewezen.

De commissie: “Onweersproken heeft de adviseur gesteld dat er tot aan de wijziging van de overeenkomst jaarlijks een vraag- en opdrachtformulier werd verzonden aan klanten, waarin onder meer werd gevraagd of onderhoud van de hypotheek en verzekeringen gewenst werd. Nadat de overeenkomst wijzigde doordat de nieuwe overeenkomst in 2016 werd gesloten, heeft de adviseur dergelijke formulieren niet langer verzonden.

“Naar het oordeel van de commissie kon de consument er niet op vertrouwen dat de overeenkomst ongewijzigd was voortgezet. Het had het op de weg van de consument gelegen om vragen te stellen over de inhoud van de nieuwe overeenkomst die in 2016 gesloten werd, met name omdat daarin de vraag werd gesteld of een service-abonnement gewenst werd. Door het selectievakje niet te vullen, kon de consument er niet zonder meer vanuit gaan dat de dienstverlening uit 2008 ongewijzigd werd voortgezet. Dat geldt in het bijzonder omdat de dienstverlening ook daadwerkelijk wijzigde en de jaarlijkse formulieren niet langer werden verstuurd. Ook bepaalde die nieuwe overeenkomst dat de prijs van de belastingaangifte, die reeds op grond van die bestaande overeenkomst werd gedaan, met 50 procent werd verhoogd. Ook dit had tot vragen aan de zijde van de consument moeten leiden over de wijze waarop de dienstverlening wijzigde. De commissie concludeert daaruit dat een jaarlijkse controle van de hypotheek en verzekeringen geen onderdeel meer uitmaakte van de nieuwe overeenkomst. Uit de door consument aangedragen feiten valt ook niet op te maken dat die controle na 2016 feitelijk nog wel is gedaan, zodat consument zich ook niet kan beroepen op gewekte verwachtingen.”

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...