Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0556) De adviseur is niet toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst.

De Geschillencommissie: "Om te kunnen oordelen dat de adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst is vereist dat hij in verzuim is geweest. De consument heeft gesteld dat er geen sprake is geweest van daadwerkelijk onderhoud en dat zij steeds zelf actie moest ondernemen. De adviseur heeft daartegenover gesteld dat er geen sprake was van gebrekkige dienstverlening en dat de consument gelet op de hoeveelheid telefoontjes, mails en vragen, meer dienstverlening heeft gekregen dan zij kon verwachten.

"Verder heeft de adviseur aangevoerd dat er nooit discussie is geweest over tekortkomingen in de uitvoering van de serviceovereenkomst en dat de facturen zonder bezwaar zijn betaald. De gemotiveerde betwisting door de adviseur brengt mee dat de consument bewijs moet aandragen voor haar stellingen. De consument heeft dit bewijs niet geleverd. De commissie volgt daarom de adviseur in zijn verweer dat hij niet in verzuim is geweest en niet tekort is geschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst. Dit klachtonderdeel is daarom ongegrond."

Onvoldoende feiten

De consument klaagde er verder over dat de adviseur haar niet heeft geïnformeerd over de mogelijkheid om over te stappen naar een nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering bij dezelfde verzekeraar, met een aanzienlijk hoger verzekerd bedrag voor dezelfde premie. Op het moment van de aankondiging van de premieverhoging per brief van 23 augustus 2022 van de verzekeraar aan de consument was hij echter nog niet de adviseur van de consument. Hij had ook geen toegang tot de Mijn-omgeving voor adviseurs van de verzekeraar om via die weg kennis te kunnen nemen van de en-bloc verhoging en de mogelijkheid tot tussentijds oversluiten. Hiertegenover zijn door de consument onvoldoende feiten of omstandigheden aangevoerd om te voldoen aan de op haar rustende bewijslast dat de adviseur wél kennis had of behoorde te hebben van de mogelijkheid om de verzekering tussentijds over te sluiten. 

 

 

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...