Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0556) De adviseur is niet toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst.
De Geschillencommissie: "Om te kunnen oordelen dat de adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst is vereist dat hij in verzuim is geweest. De consument heeft gesteld dat er geen sprake is geweest van daadwerkelijk onderhoud en dat zij steeds zelf actie moest ondernemen. De adviseur heeft daartegenover gesteld dat er geen sprake was van gebrekkige dienstverlening en dat de consument gelet op de hoeveelheid telefoontjes, mails en vragen, meer dienstverlening heeft gekregen dan zij kon verwachten.
"Verder heeft de adviseur aangevoerd dat er nooit discussie is geweest over tekortkomingen in de uitvoering van de serviceovereenkomst en dat de facturen zonder bezwaar zijn betaald. De gemotiveerde betwisting door de adviseur brengt mee dat de consument bewijs moet aandragen voor haar stellingen. De consument heeft dit bewijs niet geleverd. De commissie volgt daarom de adviseur in zijn verweer dat hij niet in verzuim is geweest en niet tekort is geschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst. Dit klachtonderdeel is daarom ongegrond."
Onvoldoende feiten
De consument klaagde er verder over dat de adviseur haar niet heeft geïnformeerd over de mogelijkheid om over te stappen naar een nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering bij dezelfde verzekeraar, met een aanzienlijk hoger verzekerd bedrag voor dezelfde premie. Op het moment van de aankondiging van de premieverhoging per brief van 23 augustus 2022 van de verzekeraar aan de consument was hij echter nog niet de adviseur van de consument. Hij had ook geen toegang tot de Mijn-omgeving voor adviseurs van de verzekeraar om via die weg kennis te kunnen nemen van de en-bloc verhoging en de mogelijkheid tot tussentijds oversluiten. Hiertegenover zijn door de consument onvoldoende feiten of omstandigheden aangevoerd om te voldoen aan de op haar rustende bewijslast dat de adviseur wél kennis had of behoorde te hebben van de mogelijkheid om de verzekering tussentijds over te sluiten.
Reactie toevoegen
Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...
Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?
(Kifid-uitspraak GC 2025-0587) De tas van de dochter van de consument is gestolen uit een druk bezocht café. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0581) Ook wanneer de consument voorrang heeft op een andere derde partij, ontslaat dit hem niet om voorrang te verlenen aan de van rechtkomende...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0580). De consumenten hebben een hypothecaire lening afgesloten voor de financiering van hun woning. Op grond van de algemene voorwaarden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0162B ) n de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de financieel dienstverlener zijn zorgplicht heeft geschonden....
Adviseur gehouden nota te laten vervallen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0572) De consumenten hebben zich beklaagd over de advieskosten die de adviseur in rekening heeft gebracht en zich op het standpunt...
Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0563) Op het strand van Ibiza is een tas met spullen van de consument gestolen. De verzekeraar heeft een deel van de schade vergoed...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0569) De verzekeraar heeft zich na een schademelding op het standpunt gesteld dat de consument heeft gefraudeerd. De consument claimde...
Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0548) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank niet verplicht was de consument erop te wijzen dat het gunstig was om de hypotheek...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0526) De consumenten vorderen vergoeding van extra kosten door uitval van een trein tussen Parijs en Annecy als gevolg van storm. De...



