Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Brief icoon via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze zijn schademelding is kwijtgeraakt en de afwikkeling van de schade traineert. De Geschillencommissie is van oordeel dat niet vaststaat dat de schademelding de verzekeraar daadwerkelijk bereikt heeft. Ook heeft de commissie niet kunnen vaststellen dat de verzekeraar de afwikkeling van de schade traineert. Als de consument het niet eens is met de schadevaststelling, dan ligt het op zijn weg om een contra-expert in te schakelen. Nu hij van die mogelijkheid geen gebruik heeft gemaakt, kan het de verzekeraar niet verweten worden dat de schade nog niet is afgewikkeld. De klacht is ongegrond en de vordering (18.100 euro) wordt afgewezen.

De commissie: "Nu de verzekeraar de ontvangst van de schademelding van 9 mei 2023 betwist, is het aan de consument om feiten en omstandigheden te stellen en bij gemotiveerde betwisting door de verzekeraar te bewijzen dat zijn schademelding wel bij de verzekeraar is aangekomen. Hierin is de consument niet geslaagd. De enkele stelling dat hij de schademelding op 9 mei 2023 heeft verzonden, is onvoldoende om aan te nemen dat de verzekeraar deze ook heeft ontvangen (en vervolgens zou zijn kwijtgeraakt). Daarbij merkt de commissie op dat de consument stelt dat hij de brief per aangetekende post heeft verzonden. Als de brief daadwerkelijk is aangekomen bij de verzekeraar, zou de consument daarvan een bewijs moeten hebben ontvangen. Dit had hij vervolgens eenvoudig in de procedure bij Kifid kunnen overleggen. Dit bewijs is echter niet door de consument aangeleverd. Daardoor is niet vast komen te staan dat de schademelding van 9 mei 2023 de verzekeraar daadwerkelijk bereikt heeft, en de verzekeraar vervolgens nalatig zou hebben gehandeld door deze schademelding kwijt te raken of niet op te pakken. Overigens had het ook op de weg van de consument gelegen om zelf contact op te nemen met de verzekeraar indien hij enige tijd na verzending van de schademelding nog niets van de verzekeraar gehoord had."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...

MPV is geen bestelbus

MPV is geen bestelbus

(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...