Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat de auto het vereiste gecertificeerde voertuigvolgsysteem had. De consument vordert vervolgens van de tussenpersoon die de verzekering had bemiddeld, vergoeding van zijn schade door de diefstal, omdat de tussenpersoon de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over de benodigde beveiligingseisen. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument voldoende is geïnformeerd over de benodigde beveiligingseisen. De vordering (60 mille) wordt afgewezen.
De commissie: "Van de consument mocht als prudent verzekerde worden verwacht dat hij de ontvangen documenten – de e-mails van de tussenpersoon, de polisbladen en de verzekeringsvoorwaarden – goed zou doorlezen en zo nodig, bij onduidelijkheid, (opnieuw) vragen zou stellen aan de tussenpersoon. In deze zaak is de consument met twee e-mails van de tussenpersoon geïnformeerd over de gelding van de alarmclausule. Ook heeft hij een polisblad ontvangen. Bij deze stand van zaken had de consument er niet van mogen uitgaan dat hij niet aan de alarmclausule hoefde te voldoen.
"Bij de ontvangst van het nieuwe polisblad van 9 september 2023 ontstond er bovendien een nieuwe situatie. Op dat moment werd opnieuw van de consument verwacht dat hij het polisblad zou controleren. De consument had toen kunnen zien dat de clausule, waarover eerder vragen waren gesteld, toch echt en wederom op het polisblad stond. Hij had hierover opnieuw vragen kunnen stellen. Voor zover de consument van mening is dat hij zijn verzekeringsvoorwaarden niet hoefde te controleren vanwege het telefoongesprek van juni 2022, klopt dit niet. Bij elke ontvangst van een nieuw polisblad moet de consument dit opnieuw controleren. De schade die na de ontvangst van de polisbladen is ontstaan is de tussenpersoon niet aan te rekenen."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...