Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Verwarming thermostaatknop via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden. De voorwaarden zijn niet meegestuurd met de schriftelijke polis. De verzekering is voldoende bepaalbaar en brengt mee dat de onderhavige waterschade gedekt is. De klacht is gegrond en de commissie wijst de vordering van ruim 11.000 euro toe.

De consument was van mening dat de verzekeraar dekking moet verlenen voor de door hem geleden waterschade (hij had een vulslang aangesloten op de cv-installatie. Door de constante druk is deze losgeschoten).. De consument heeft namens de VvE de voorwaarden niet ontvangen. De verzekeraar vond dat de VvE voldoende kennis heeft kunnen nemen van de voorwaarden. De voorwaarden worden elk jaar voorafgaand aan de ingangsdatum van de verzekering digitaal verstrekt.

Reactie toevoegen

 
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...

Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...