Consument moet zelf zorgen dat hij gesprek met adviseur goed kan volgen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0320) Het ligt op de weg van de consument om ervoor te zorgen dat hij het gesprek met de financieel adviseur goed kan volgen. De Geschillencommissie: “De consument voert aan dat hij de Nederlandse taal niet machtig is, maar dat kan hem niet baten. Een eventuele communicatiestoornis tussen partijen hierdoor kan niet aan de tussenpersoon worden tegengeworpen. Zo had hij iemand kunnen meenemen naar het gesprek die voor hem als tolk optrad, zodat hij zijn wensen aan de tussenpersoon duidelijk kon maken en de verzekering met een juiste dekking zou worden aangevraagd.”
De consument en zijn partner hebben op reis medische kosten gemaakt die de verzekeraar niet vergoedt omdat daarvoor geen dekking bestaat. De consument verwijt de tussenpersoon dat hij ten onrechte geen dekking voor geneeskundige kosten voor hem heeft bemiddeld. Dit verwijt treft geen doel, omdat de tussenpersoon dit gemotiveerd heeft betwist en de consument hiervoor onvoldoende bewijs heeft aangeleverd. Op het aanvraagformulier van de verzekering dat de consument heeft ondertekend staat dat de dekking voor geneeskundige kosten niet is meeverzekerd. Vordering (33.000 euro) afgewezen.
Reactie toevoegen
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...
Klager met etalagebenen staat te kijk
(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...
Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...
Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...
Geen geweldsinwerking van buitenaf
(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...
Schending zorgplicht kost adviseur tien mille
(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...