"Consument onwetend over schadeprovisie"

Document via Pixabay

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is." Dat stelt de Consumentenbond.

De bond verder: "Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon."

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. De bond: "Ruim 40 procent van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70 procent van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25 procent weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is."

De Consumentenbond vindt dat "consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - Tooms Beheer 8 maart 2019

Gratis bestaat echt niet. Een klant kan (zou moeten kunnen) weten/vermoeden dat zijn/haar adviseur inkomsten heeft en dat die niet in de begroting van het ministerie van financiën zitten. Dat betekent dus dat deze inkomsten dus direct uit de premie komen als de klant niet een aparte nota voor dienstverlening krijgt. Dat inkomen noemen we dan provisie (hé bah!), maar in de winst- en verliesrekening heet het (gewoon) omzet. Kortom, anders dan het Verbond ons wil doen geloven...... de klant is echt niet gek. Anders dan het Verbond ons wil doen geloven is er geen interesse in de omzet van zijn/haar adviseur. Immers in 35 jaar nog nooit een vraag gehad. Uiteraard wel eens uitgelegd en dan geen enkel probleem. Zelfs wel eens verbazing als de premie soms, uh.... vaak (veel) lager uitviel dan rechtstreeks en mensen er voor die lagere premie (incl. provisie) ook nog eens een eigen adviseur bij krijgen.

Geert Jan Douma - douma assurantien 28 januari 2019

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts en heb geen idee wat hij er aan verdiend, geen percentage en geen bedrag. ik denk wel dat hij er aan verdiend. Als hij dat bekend maakt kan ik lekker onderhandelen over de prijs en dan ga ik dat ook aan de bakker vragen en de groenteboer. En mijn abonnement bij de Consumentenbond daar wordt vast niets op verdiend, toch?

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...