"Consument onwetend over schadeprovisie"

Document via Pixabay

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is." Dat stelt de Consumentenbond.

De bond verder: "Tegenover provisie zou een vorm van dienstverlening moeten staan. Bijvoorbeeld nazorg, zoals informatie over belangrijke wetswijzigingen of veranderingen in de verzekeringen. Maar ook hulp bij schadeclaims en periodiek contact met de klant om zaken door te spreken. Maar van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, heeft een kwart nog geen enkele vorm van nazorg gekregen. De meesten hebben al vijf jaar of langer dezelfde tussenpersoon."

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. De bond: "Ruim 40 procent van hen maakte gebruik van een tussenpersoon bij het afsluiten van die verzekering, maar bijna 70 procent van deze verzekerden weet niet of hun bemiddelaar provisie ontvangt. Slechts 25 procent weet wel dat ze provisie betalen omdat de tussenpersoon dit verteld heeft, doordat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ is. De panelleden die weten dat de tussenpersoon provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is."

De Consumentenbond vindt dat "consumenten niet zelf hoeven te vragen naar de (hoogte van de) provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs klanten hier actief over moeten informeren. Dan kunnen consumenten met de tussenpersoon onderhandelen over de premie".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - Tooms Beheer 8 maart 2019

Gratis bestaat echt niet. Een klant kan (zou moeten kunnen) weten/vermoeden dat zijn/haar adviseur inkomsten heeft en dat die niet in de begroting van het ministerie van financiën zitten. Dat betekent dus dat deze inkomsten dus direct uit de premie komen als de klant niet een aparte nota voor dienstverlening krijgt. Dat inkomen noemen we dan provisie (hé bah!), maar in de winst- en verliesrekening heet het (gewoon) omzet. Kortom, anders dan het Verbond ons wil doen geloven...... de klant is echt niet gek. Anders dan het Verbond ons wil doen geloven is er geen interesse in de omzet van zijn/haar adviseur. Immers in 35 jaar nog nooit een vraag gehad. Uiteraard wel eens uitgelegd en dan geen enkel probleem. Zelfs wel eens verbazing als de premie soms, uh.... vaak (veel) lager uitviel dan rechtstreeks en mensen er voor die lagere premie (incl. provisie) ook nog eens een eigen adviseur bij krijgen.

Geert Jan Douma - douma assurantien 28 januari 2019

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts en heb geen idee wat hij er aan verdiend, geen percentage en geen bedrag. ik denk wel dat hij er aan verdiend. Als hij dat bekend maakt kan ik lekker onderhandelen over de prijs en dan ga ik dat ook aan de bakker vragen en de groenteboer. En mijn abonnement bij de Consumentenbond daar wordt vast niets op verdiend, toch?

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...