Consument schakelde terecht zelf advocaat in
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten van de consument moet vergoeden.
De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder in de verleende rechtsbijstand. De consument zag zich daardoor genoodzaakt om een advocaat in te schakelen en hij vordert vergoeding van de gemaakte kosten. De klacht van de consument is gegrond, zijn vordering (2.014 euro) wordt toegewezen.
De commissie "volgt de consument in zijn stelling dat hij zich door de nalatigheden van de uitvoerder genoodzaakt zag om op 8 januari 2024 een advocaat in te schakelen om hem bij te staan in het conflict met zijn werkgever en de dreigende loonstop. Op dat moment had hij ondanks herinnering geen antwoord gekregen op zijn e-mail van 22 december 2023 met vragen over zijn rechtspositie inzake de aanpassing arbeidsduur en functie indeling en ook niet op zijn herhaalde vraag of hij een advocaat mocht inschakelen. Na het contact met de uitvoerder en de toegezonden informatie over de dreigende loonstop heeft de uitvoerder de consument tot kort voor het gesprek met zijn werkgever op 15 januari 2024 in het ongewisse gelaten. Op verzoeken om met spoed telefonisch contact op te nemen heeft de uitvoerder niet gereageerd. Behoudens een reactie op het plan van aanpak van de werkgever heeft de uitvoerder zonder afstemming met de consument het dossier gesloten."
Reactie toevoegen
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...
Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....
Vordering van bijna 70 mille afgewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...
Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat
(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...
Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...