Consument tijdig geïnformeerd over advieskosten

Euro's via Pixabay 2018

(Kifid-uitspraak GC 2020-835) Consument heeft zich beklaagd over de advieskosten die hij heeft moeten betalen aan de Rabobank bij het aangaan van een nieuwe hypothecaire geldleningsovereenkomst. Daarnaast heeft consument zich beklaagd over de eis van de bank om een taxatierapport over te leggen van het onderpand. Consument heeft hiertoe aangevoerd dat hij niet tijdig over de advieskosten is geïnformeerd, dat de kosten niet in verhouding staan tot de door de bank verrichte werkzaamheden en dat het eisen van een taxatierapport door de bank hem slechts op kosten jaagt omdat het financiële risico voor de bank te verwaarlozen is. De Bank heeft zich hiertegen verweerd en de Geschillencommissie heeft geoordeeld dat uit de stukken blijkt dat consument tijdig is geïnformeerd over de kosten die de bank voor haar dienstverlening in rekening brengt. Vervolgens is tussen partijen een rechtsgeldige overeenkomst van opdracht tot stand gekomen waarbij consument op de hoogte was van de kosten. Voorts heeft de bank de door haar verrichte werkzaamheden toegelicht. Tot slot is in de tussen partijen geldende algemene voorwaarden opgenomen dat de bank bevoegd is een taxatierapport te vragen om de marktwaarde van de woning te bepalen. Dat de bank hiermee naar maatstaven van billijkheid onaanvaardbaar heeft gehandeld is de Geschillencommissie niet gebleken. De vordering is afgewezen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

geert sijbring - admicon 23 oktober 2020

Klanten moeten de overheid aanklagen. Als ik zie hoeveel klachten er bij het kifid binnen komen die zijn gelinkt aan het overheid ingrijpen in onze branche. Het is veel klanten nog steeds niet duidelijk hoe het werkt in de nieuwe financiële wereld . Oorzaak geen informatie van die overheid van alle nieuwe regels . wil,s onbekwamen noem ik het nog steeds

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...