Consument verliest vertrouwen in woningmarkt

Woning verhuur via Pixabay

Het vertrouwen van Nederlanders in de woningmarkt is voor het eerst in 4,5 jaar negatief. Dit blijkt uit de Eigen huis Marktindicator. Vooral in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en de regio’s Oost- en Zuid-Nederland is het sentiment gedaald. Daardoor stond de Eigen Huis Marktindicator in maart op 99 punten, één punt onder de neutrale waarde van 100.

Ruim vier op de tien Nederlanders vindt het momenteel een (zeer) ongunstige tijd om een woning te kopen. Ruim de helft van de starters, mensen die hun eerste eigen huis willen kopen, noemt daarvoor als belangrijkste reden de slechte betaalbaarheid van een koopwoning.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Negen procent minder woningen verkocht

Negen procent minder woningen verkocht

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 47.431 woningen verkocht. Dat is negen procent minder dan in dezelfde periode van 2018. Aldus het Kadaster. Bestaande...

Nieuwbouwkoopwoningen ruim elf procent duurder

Nieuwbouwkoopwoningen ruim elf procent duurder

Nieuwbouwkoopwoningen waren volgens CBS en Kadaster in het vierde kwartaal van 2018 11,3 procent duurder dan een jaar eerder. De prijzen van bestaande koopwoningen...

Independer: Eigengeldkaart

Independer: Eigengeldkaart

Alleenwonende starters met een modaal inkomen (36.000 euro) moeten voor de aankoop van een woning veel eigen geld meenemen. Zo moeten deze starters voor bijvoorbeeld...

Aantal woningtransacties zal verder afnemen

Aantal woningtransacties zal verder afnemen

Vereniging Eigen Huis verwacht dat als gevolg van afnemend consumentenvertrouwen het aantal woningtransacties dit jaar verder zal afnemen. Dat schrijft ze bij de...

Gemiddelde verkoopprijs woning ruim 287 mille

Gemiddelde verkoopprijs woning ruim 287 mille

De gemiddelde verkoopprijs van een koopwoning in Nederland is in 2018 toegenomen tot ruim 287.000 euro. In Blaricum werd het meeste (meer dan negen ton) betaald...

Starter op woningmarkt steeds vaker hoogopgeleide vrouw

Starter op woningmarkt steeds vaker hoogopgeleide vrouw

Uit onderzoek door Kantar TNS in opdracht van ING blijkt dat de starter van nu steeds vaker een hoogopgeleide vrouw is. Verder valt op dat er een tendens te zien...