Consumenten onvoldoende beschermd door financiële bijsluiters

Carien de Jager 2018

Informatiedocumenten bij complexe financiële producten schieten hun doel voorbij, waardoor mensen nog steeds veel risico lopen op financiële verliezen. Dat concludeert Carien de Jager op basis van haar onderzoek waarop ze 20 september promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens De Jager zijn ‘financiële bijsluiters’ ongeschikt om consumenten te beschermen en verwacht de overheid er te veel van.

Volgens De Jager worden consumenten niet op een juiste manier aangesproken. "De informatie past niet bij de hedendaagse inzichten over consumenten. Een consument is namelijk geen computer waar informatie in gaat en waar automatisch een goede beslissing uit komt. Consumenten kunnen irrationeel zijn en fouten maken. Informatie geven past niet bij zulk gedrag: voor het begrijpen van informatie is namelijk rationaliteit vereist."

Onbegrijpelijke teksten en ongemotiveerde mensen

De bijsluiters zijn bovendien vaak niet begrijpelijk: te veel technische termen, lange zinnen, moeilijke woorden. Volgens De Jager kan de informatie begrijpelijker gemaakt worden, bijvoorbeeld met eenvoudig taalgebruik en plaatjes in plaats van tekst. Maar ze betwijfelt of betere documenten wél bijdragen aan de vergelijkbaarheid van financiële producten. Ze zet haar vraagtekens bij het middel op zich. ‘Je kunt consumenten niet veranderen. Voor een grote groep mensen speelt informatie helemaal geen rol bij het nemen van een beleggingsbeslissing. Ook blijken consumenten vaak niet gemotiveerd om zich in financiële producten te verdiepen. Daarnaast ontbreken vaak de kennis en vaardigheden om de producten te begrijpen.Onbegrijpelijke teksten en ongemotiveerde mensen.

"Informatiedocumenten kúnnen van toegevoegde waarde zijn. Anders dan marketingmateriaal zijn ze een objectieve bron van informatie. Ik pleit dus niet voor het afschaffen ervan. Maar wetgevers moeten geen al te hoge verwachtingen hebben. Er moet niet onevenredig veel geld, tijd en energie besteed worden aan zo’n beperkt effectief middel. Dit wordt al meer dan dertig jaar op Europees en nationaal niveau zonder succes gedaan. Voor echte consumentenbescherming moet je verder kijken."

Alternatieven hebben echter weinig kans van slagen, verwacht De Jager. "Een informatiedocument is voor de politiek heel gemakkelijk. Alternatieve oplossingen die verder gaan, zoals een verbod op bepaalde producten, zullen al snel op weerstand stuiten bij diverse partijen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Afscheid van financiële bijsluiter

Afscheid van financiële bijsluiter

Het duurt nog even, maar dan bent u van de financiële bijsluiter af. Per 1 januari 2018 wordt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen gewijzigd....

Document met essentiële informatie in plaats van financiële bijsluiter

Document met essentiële informatie in plaats van financiële bijsluiter

De AFM is een consultatie gestart over wijzigingen in de ‘Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen’ (Nrgfo). De wijzigingen...