Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

ACM logo

Consumenten zoeken zekerheid bij de keuze van hun zorgverzekering. Dit geldt met name voor consumenten die al lange tijd bij dezelfde zorgverzekeraar zitten. De garantie dat zij dezelfde zorg vergoed krijgen bij de nieuwe zorgverzekeraar zou voor bijna de helft van deze consumenten reden zijn om een overstap te overwegen. Dit blijkt uit de Zorgmonitor, het jaarlijkse consumentenonderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt.

Onzekerheid over de gevolgen van een overstap maar ook tevredenheid met de huidige zorgverzekeraar weerhouden consumenten van een overstap. Vooral consumenten die nooit zijn overgestapt en die zich niet hebben georiënteerd geven aan tevreden te zijn over hun huidige zorgverzekeraar. Aan consumenten die minimaal 10 jaar verzekerd zijn bij dezelfde verzekeraar – de helft van alle verzekerden - is gevraagd onder welke omstandigheid zij een overstap zouden overwegen. Bijna de helft (46 procent) zegt dit te doen als zij zeker zouden weten dat zij bij de nieuwe zorgverzekeraar dezelfde zorgvergoeding zouden krijgen. 33 procent van deze groep zegt onder geen enkele omstandigheid een overstap te overwegen.

 

Consumenten zoeken informatie
Om zorgverzekeringen goed te kunnen vergelijken, willen consumenten betere informatie over de vergoedingen in de aanvullende verzekering (39 procent), over de kwaliteit van de gecontracteerde zorgaanbieders (26 procent) en de premie (24 procent). Informatie die hen daarbij kan helpen, zoals de zorgverzekeringskaart, is bij de meerderheid van de consumenten nog niet bekend. De zorgverzekeringskaart is een hulpmiddel om de verschillende basisverzekeringen gemakkelijker met elkaar te kunnen vergelijken. De groep consumenten die zegt dit jaar zich te gaan oriënteren is toegenomen ten opzichte van vorig jaar, van 28 naar 35 procent.

De ACM onderzoekt de ontwikkeling van de concurrentie op de zorgverzekeringsmarkt. De mate waarin consumenten overstappen is daarin een van de factoren. Overstappen is geen doel op zich. Maar consumenten die al langere tijd dezelfde zorgverzekering hebben zonder zich te oriënteren hebben mogelijk niet meer de verzekering die het beste bij hen past. Een overstap naar een andere zorgverzekeraar kan dan voordelig zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NZa: voorlopig geen ander ziekenhuis failliet

NZa: voorlopig geen ander ziekenhuis failliet

De NZa heeft op basis van eigen onderzoek geen aanleiding om aan te nemen dat er op korte termijn opnieuw een ziekenhuis failliet gaat. Zorgverzekeraars voeren volgens...

Zorgverzekeraars actief tijdens e-healthweek 2019

Zorgverzekeraars actief tijdens e-healthweek 2019

Van 21 tot en met 26 januari vindt de e-healthweek 2019 plaats. In één week organiseren ruim 250 partners, waaronder zorgverzekeraars, meer dan 200...

Minister twijfelt niet aan houdbaarheid aanvullende zorgverzekering

Minister twijfelt niet aan houdbaarheid aanvullende zorgverzekering

"Er is, zeker voor de kortere termijn, geen aanleiding om vraagtekens te zetten bij de houdbaarheid van aanvullende zorgverzekeringen of de verzekerbaarheid van...

Aanbod leefstijlcoaches moet nog groeien

Aanbod leefstijlcoaches moet nog groeien

De registratie van leefstijlcoaches in het AGB-register komt langzaam op gang. Op 4 januari hadden 293 zorgverleners zich geregistreerd als leefstijlcoach. Te weinig...

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor...

Meer van zorgverzekering gewisseld

Meer van zorgverzekering gewisseld

Volgens voorlopige cijfers van Vektis Intelligence is 6,6 procent van alle verzekerden gewisseld van zorgverzekering. In totaal gaat het om ruim 1,1 miljoen overstappers. Er...