Consumentenbond en nvb herschrijven Algemene Bankvoorwaarden

Logo's banken

De Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken hebben de Algemene Bankvoorwaarden uit 2009 vereenvoudigd, verduidelijkt en aangepast. In het artikel over zorgplicht staat nu een bepaling waaruit blijkt dat banken streven naar begrijpelijke producten en diensten. Ook moeten banken voortaan duidelijke afspraken maken over de kosten van hun producten.

Alle banken die zijn aangesloten bij de NVB hanteren dezelfde Algemene Bankvoorwaarden (ABV) waarin de afspraken voor de relatie tussen klant en bank staan. De gewijzigde algemene bankvoorwaarden zijn geschreven in eenvoudiger en begrijpelijker Nederlands. Er staan bijvoorbeeld in de voorwaarden voorbeelden ter verduidelijking van de regels. Voor specifieke diensten of producten hebben banken algemene productvoorwaarden (bijzondere voorwaarden). Deze verschillen per bank en per product. Deze bijzondere voorwaarden mogen nooit afbreuk doen aan de rechten die consumenten hebben volgens de ABV.

 

Afspraken over kosten

In de algemene bankvoorwaarden staat nu dat er door de bank vooraf duidelijke afspraken moeten worden gemaakt over de kosten van hun producten. Ook is geregeld dat consumenten zoveel mogelijk vooraf worden geïnformeerd over tariefswijziging. Hoe de prijswijziging precies wordt gecommuniceerd en op grond waarvan de prijs mag worden gewijzigd staat in de productvoorwaarden, want dat verschilt per product. Verder moet de bank nu duidelijk vertellen waarom bijzondere kosten, zoals taxatiekosten of kosten van extra rapportages nodig zijn. Als de bank een derde partij inschakelt voor de uitvoering van werkzaamheden, zoals het verrichten van een betaling aan het buitenland, dan blijft de bank aanspreekpunt en contractpartij voor de klant. De algemene bankvoorwaarden hebben verder betrekking op zaken als storingen, overlijden, tarieven en geschillen. De nieuwe algemene bankvoorwaarden worden per 1 maart 2017 van kracht.

Reactie toevoegen

 
Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...