Consumentenbond en nvb herschrijven Algemene Bankvoorwaarden

Logo's banken

De Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken hebben de Algemene Bankvoorwaarden uit 2009 vereenvoudigd, verduidelijkt en aangepast. In het artikel over zorgplicht staat nu een bepaling waaruit blijkt dat banken streven naar begrijpelijke producten en diensten. Ook moeten banken voortaan duidelijke afspraken maken over de kosten van hun producten.

Alle banken die zijn aangesloten bij de NVB hanteren dezelfde Algemene Bankvoorwaarden (ABV) waarin de afspraken voor de relatie tussen klant en bank staan. De gewijzigde algemene bankvoorwaarden zijn geschreven in eenvoudiger en begrijpelijker Nederlands. Er staan bijvoorbeeld in de voorwaarden voorbeelden ter verduidelijking van de regels. Voor specifieke diensten of producten hebben banken algemene productvoorwaarden (bijzondere voorwaarden). Deze verschillen per bank en per product. Deze bijzondere voorwaarden mogen nooit afbreuk doen aan de rechten die consumenten hebben volgens de ABV.

 

Afspraken over kosten

In de algemene bankvoorwaarden staat nu dat er door de bank vooraf duidelijke afspraken moeten worden gemaakt over de kosten van hun producten. Ook is geregeld dat consumenten zoveel mogelijk vooraf worden geïnformeerd over tariefswijziging. Hoe de prijswijziging precies wordt gecommuniceerd en op grond waarvan de prijs mag worden gewijzigd staat in de productvoorwaarden, want dat verschilt per product. Verder moet de bank nu duidelijk vertellen waarom bijzondere kosten, zoals taxatiekosten of kosten van extra rapportages nodig zijn. Als de bank een derde partij inschakelt voor de uitvoering van werkzaamheden, zoals het verrichten van een betaling aan het buitenland, dan blijft de bank aanspreekpunt en contractpartij voor de klant. De algemene bankvoorwaarden hebben verder betrekking op zaken als storingen, overlijden, tarieven en geschillen. De nieuwe algemene bankvoorwaarden worden per 1 maart 2017 van kracht.

Reactie toevoegen

 
Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Het aantal particuliere klanten dat een betaalpauze heeft ontvangen voor de hypotheek (bijna 26.000) of voor een consumptief krediet (12.000) is licht opgelopen....

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Klant meer controle geven over eigen data"

"Klant meer controle geven over eigen data"

Open Finance vraagt volgens de NVB om een nieuw wettelijk kader voor de toegang tot en het delen van persoonlijke data die in het beheer zijn van bedrijven en de...

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...

NVB: toezichtskosten rijzen pan uit

NVB: toezichtskosten rijzen pan uit

Goed toezicht heeft een prijskaartje, maar het totaal van de toezichtskosten dat voor rekening voor de sector komt, rijst de pan uit. Aldus de NVB in haar reactie...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...