Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

letselschade rolstoel via Pixabay

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren en smartengeld soms uitgesloten van vergoeding, aldus onderzoek van de Consumentenbond.
 
De Consumentenbond verwijst naar een uitzending van tv-programma Radar waarin naar voren kwam dat de Promovendum SVI klachten zonder aantoonbare lichamelijke oorzaak uitsluit. Ook ASR en Ditzo dekken deze klachten alleen na vaststellen door een arts. Aegon onderzoekt of de klachten passen bij het ongeval. Hema, InShared en ZLM vergoeden als bewezen kan worden dat de klachten een gevolg zijn van het ongeval. Nationale-Nederlanden en SNS dekken psychische schade en klachten helemaal niet. Vereniging Eigen Huis alleen na een verklaring van een medisch expert. Andere verzekeraars dekken wel, maar vermelden dit vaak niet of niet duidelijk in de voorwaarden, aldus de Consumentenbond.

"Ook vergoeden niet alle SVI's een gewond of overleden huisdier en smartengeld. Bij smartengeld gaat het om een vergoeding voor immateriële schade, zoals verdriet en gemis. Dit is niet gedekt op de SVI's van Nationale-Nederlanden en Vereniging Eigen Huis.

De helft van de SVI-aanbieders dekt letsel aan- en overlijden van huisdieren na een verkeersongeluk, zo stelt de Consumentenbond. "Anderen vergoeden wel, maar dit staat vaak niet in de voorwaarden. De dekking voor 'schade' aan huisdieren valt dan onder dekking voor materiële schade.:

Bekijk hier meer verschillen tussen de 25 door de Consumentenbond vergeleken schadeverzekering inzittenden dekkingen.

Reactie toevoegen

 
Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Geen verplichte directe verzekering

Geen verplichte directe verzekering

Er komt geen verplichte directe verzekering. Een Kamermotie verzocht minister Dekker deze mogelijkheid te onderzoeken in het kader van vebetering van de afhandeling...

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Minister De Jonge acht boetes op het door verzekeraars onterecht en onnodig doorverwijzen van letselschadeslachtoffers naar gemeenten “niet aangewezen”....

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland gaan - samen met branchepartijen - werken aan het eenvoudiger en toegankelijker vaststellen van...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Het Verbond van Verzekeraars gaat onderzoeken hoe vaak letselschadeslachtoffers "voor de tweede keer slachtoffer worden door kwalijke praktijken van belangenbehartigers"....

Minister gelooft niet in medisch letselschadefonds

Minister gelooft niet in medisch letselschadefonds

Minister Van Ark is geen voorstander van het in het leven roepen van een fonds voor schade na medische incidenten. Dat schrijft zij in antwoord op Kamervragen, verwijzend...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Verzekeraars verheugd over komst Kamer Langlopende Letselschadezaken

Verzekeraars verheugd over komst Kamer Langlopende Letselschadezaken

Het Verbond van Verzekeraars is zeer verheugd over de instelling van een onafhankelijke Kamer Langlopende Letselschadezaken. De Letselschade Raad stelt in opdracht...