Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

letselschade rolstoel via Pixabay

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren en smartengeld soms uitgesloten van vergoeding, aldus onderzoek van de Consumentenbond.
 
De Consumentenbond verwijst naar een uitzending van tv-programma Radar waarin naar voren kwam dat de Promovendum SVI klachten zonder aantoonbare lichamelijke oorzaak uitsluit. Ook ASR en Ditzo dekken deze klachten alleen na vaststellen door een arts. Aegon onderzoekt of de klachten passen bij het ongeval. Hema, InShared en ZLM vergoeden als bewezen kan worden dat de klachten een gevolg zijn van het ongeval. Nationale-Nederlanden en SNS dekken psychische schade en klachten helemaal niet. Vereniging Eigen Huis alleen na een verklaring van een medisch expert. Andere verzekeraars dekken wel, maar vermelden dit vaak niet of niet duidelijk in de voorwaarden, aldus de Consumentenbond.

"Ook vergoeden niet alle SVI's een gewond of overleden huisdier en smartengeld. Bij smartengeld gaat het om een vergoeding voor immateriële schade, zoals verdriet en gemis. Dit is niet gedekt op de SVI's van Nationale-Nederlanden en Vereniging Eigen Huis.

De helft van de SVI-aanbieders dekt letsel aan- en overlijden van huisdieren na een verkeersongeluk, zo stelt de Consumentenbond. "Anderen vergoeden wel, maar dit staat vaak niet in de voorwaarden. De dekking voor 'schade' aan huisdieren valt dan onder dekking voor materiële schade.:

Bekijk hier meer verschillen tussen de 25 door de Consumentenbond vergeleken schadeverzekering inzittenden dekkingen.

Reactie toevoegen

 
"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken aangeboden aan staatssecretaris

Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken aangeboden aan staatssecretaris

De Letselschade Raad heeft de Leidraad Beroepsziekten aan staatssecretaris Van ’t Wout aangeboden. De leidraad bevat een stappenplan voor de afhandeling van...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Rekenrente en letselschade

Rekenrente en letselschade

(Maya Spetter, letselschade-advocaat, in Ken je vak! VVP 5-2020) De hoogte van de rekenrente is bij het berekenen van de toekomstschade van een slachtoffer met...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Om de toegang tot het Kifid te verbeteren wordt er op in gezet dat gedupeerden ook bij het instituut terecht kunnen, als er sprake is van een geschil over de AVP...