Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Fiat 500 2021 TB

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, verhoogden verzekeraars toch hun premies. De Consumentenbond heeft het Verbond van Verzekeraars om opheldering gevraagd. 

De bond: "De schadelast daalde van 3,077 miljard euro in 2016 naar 2,917 miljard in 2020 (min vijf procent). Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van 3,902 miljard naar 4,692 miljard (plus zeventien procent). Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020."

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. En als dat zo is, dan vinden wij dat die verzekeraars de teveel ontvangen premies moeten terugbetalen aan hun klanten. En anders moeten ze een flinke premiedaling in 2022 doorvoeren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 juli 2021

De consumentenbond, de voorstander van slechts actieve transparantie van de provisiekosten, meent dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Als je dat als Consumentenbond al meent - zo een mening komt toch niet uit de lucht vallen - waarom dan niet de verzekeringskosten van de verzekeraars/serviceproviders ook actief promoten? ---------------------------------------------------------------------------------- Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Heeft de Consumentenbond al wel nagedacht over de consequenties van het door het Verbond van Verzekeraars gewenste Directe-Schadeafhandelingsbedrijf. Wat had de Consumentenbond gedacht van de kapitalen waarmee het spaarpotje gevoed moet worden in de apart op te richten Verhaalschade-afdeling die verzekeraars zullen moeten aanhouden om deze schade-uitkeringen te kunnen voorschieten? En de juridische kosten die er gemaakt zullen worden om dit schadeverhaal integer in goede banen te leiden? ------------------------------------------------- Premie-teruggave of premiedaling door de verzekeraars t.b.v. eigen WetAansprMotorvoertuigen-verzekerden, en ongeacht of deze wel of niet gebruik willen maken van Directe-schadeafhandeling, dat zit er in de toekomst echt niet meer in!

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Kifid wast verzekeraar oren

Kifid wast verzekeraar oren

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...