Consumentenbond lanceert Privacymeter

Laptop

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels houdt." De Privacymeter is als eerste toegepast op online drogisterijen. Iedere twee maanden zal de Consumentenbond een andere branche doorlichten.

Onderzoekers van de Consumentenbond bepalen de privacyscore door 3 dingen: een dienst te proberen, de privacyverklaring te controleren, na te gaan of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatst. Ook controleren ze of een aanbieder niet onnodig gegevens deelt met andere ('derde') partijen. Hieruit volgt een oordeel, uitgedrukt in rood, oranje of groen. Bedrijven die gevoelige gegevens verwerken, worden extra streng beoordeeld.

Zeven van de vijftien onderzochte drogisterijen behaalden een groene score op de Privacymeter. Vooral DA.nl, Wehkamp.nl en een aantal kleinere webwinkels laten steken vallen. Zij gaan onder andere in de fout door direct advertentiecookies te plaatsen. Dit gebeurt nog voordat de bezoeker daar toestemming voor heeft gegeven.

Vier sites noemen geen termijn waarin ze de gegevens bewaren. Een andere site is niet duidelijk over welke gegevens worden verwerkt.

De Consumentenbond heeft de winkels die zich niet aan de regels houden, hier op aangesproken. Vier van hen hebben daarop verbeteringen doorgevoerd, waardoor ze alsnog in het groen komen.

De Consumentenbond heeft de bevindingen ook gedeeld met de Autoriteit Persoonsgegevens en aangedrongen op strengere handhaving .

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Beleidsregels gegevensverwerking zieke werknemers voldoen

Beleidsregels gegevensverwerking zieke werknemers voldoen

De ervaringen met de beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens met betrekking tot de gegevensverwerking omtrent zieke werknemers zijn wisselend, blijkt uit...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...