Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen
Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt hiermee het Kamerdebat in over het burgerinitiatief Tijd voor Transparantie.
Het Kamerdebat start om 14.45 uur. Molenaar spreekt aan het begin van het debat. Daarna gaat de Kamer in debat met elkaar en met de minister van Financiën, Sigrid Kaag.. Het debat is live te volgen.
In Nederland zijn miljoenen kapitaalverzekeringen afgesloten. "Deze verzekeringen zijn vaak bedoeld om een hypotheek af te lossen of om te sparen voor een (aanvullend) pensioen. Maar veel verzekeraars zijn niet helder over alle kosten die zij op de verzekering inhouden. Zo worden fondsbeheerkosten vaag aangegeven met percentages, maar niet gespecificeerd. Consumenten kunnen zich zo geen beeld vormen van wat dat betekent voor het rendement op hun polis. Aan het einde van de looptijd blijkt dan ook vaak dat het daadwerkelijk opgebouwde kapitaal flink tegenvalt", aldus de Consumentenbond.
De verzekeraars zeggen zich aan de regels te houden, maar die regels schieten te kort, zo stelt de Consumentenbond. "Daarom moet de wet worden aangepast: aanbieders moeten verplicht worden om hun klanten volledig en transparant te informeren over álle kosten die worden ingehouden, jaarlijks, over de gehele looptijd en in euro’s. Alleen zo kunnen consumenten een goede afweging maken over of ze de verzekering afsluiten, behouden of aanpassen."
De Consumentenbond, ConsumentenClaim, de Vereniging Woekerpolis.nl en de Stichting Woekerpolisproces startten in 2020 het ‘Burgerinitiatief: Transparante jaaroverzichten kapitaalverzekeringen’ om zo het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Op 29 oktober 2020 overhandigden Sandra Molenaar en Stef Smit, directeur Consumentenclaim, het burgerinitiatief met ruim 52.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer.
Reactie toevoegen
Reacties
Jack Umans - Assuplan b.v. 28 januari 2022
Mosterd na de maaltijd !!.
Meer over
Meer mensen verwachten verslechtering van hun financiële situatie
Dertig procent van de bevolking van vijftien jaar of ouder ging er in het eerste kwartaal van 2022 van uit dat de financiële situatie van hun huishouden het...
“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”
De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...
Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan
De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....
Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen
Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...
ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes
Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...
Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar
Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...
Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen
Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...
Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'
In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...
Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?
In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...
"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"
De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...