Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Parkeerverbod

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt in de praktijk dus niet altijd zo te zijn." Aldus de Consumentenbond in haar Geldgids van november.

De Geldgids leest verder: "Een consument wordt soms met stunttarieven binnengelokt en krijgt in het gesprek aanvullende producten aangereikt. (...) Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: 'Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbieders. Lang niet iedere consument realiseert zich dat. Daarom zou elke financiële dienstverlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor maken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.'"

Het artikel in de Geldgids betreft een starter die op zoek ging naar een hypotheek. Uiteindelijk kwam ze bij de Rabobank terecht, die 750 euro vroeg. De Rabo-adviseur vertelde er echter niet bij dat de orv ook elders gesloten mocht worden, waardoor ze nodeloos duur uit is.

Reactie toevoegen

 
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

Aan de hand van een nieuw aantal vragen en antwoorden schetst de AFM wat zij kwalificeert als niet-geldelijke beloning en wanneer zo’n beloning wel en niet...