Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"
"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt in de praktijk dus niet altijd zo te zijn." Aldus de Consumentenbond in haar Geldgids van november.
De Geldgids leest verder: "Een consument wordt soms met stunttarieven binnengelokt en krijgt in het gesprek aanvullende producten aangereikt. (...) Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: 'Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbieders. Lang niet iedere consument realiseert zich dat. Daarom zou elke financiële dienstverlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor maken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.'"
Het artikel in de Geldgids betreft een starter die op zoek ging naar een hypotheek. Uiteindelijk kwam ze bij de Rabobank terecht, die 750 euro vroeg. De Rabo-adviseur vertelde er echter niet bij dat de orv ook elders gesloten mocht worden, waardoor ze nodeloos duur uit is.
Reactie toevoegen
"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"
Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...
Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt
De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...
Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen
Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....
"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"
“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen...
Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app
De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...
Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...
Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen
Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...
"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"
De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...
MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie
Het ministerie van Financiën is tegen een nieuwe categorie semiprofessionele beleggers in MiFID II, schrijft ze in reactie op een EU-consultatie. Financiën:...
Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers
Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....