Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

strand parasol via Pixabay

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt uit hun kleine lettertjes (d.d. 7 oktober 2021). Die dekken medische kosten, ongevallen en bagage bijvoorbeeld niet. Maar onduidelijk is hoe actueel die voorwaarden nog zijn. Zo gebruikten twee reisaanbieders verzekeringsvoorwaarden uit 2019, terwijl veel verzekeraars reizen naar oranje bestemmingen nu wél dekken.”

De Consumentenbond adviseert reizigers zonder passende reisverzekering om die af te sluiten na goed te vergelijken. Ook roept de Consumentenbond reisaanbieders op om hun verzekeringsinformatie op orde te brengen. 

Reisaanbieders informeren onvoldoende over financiële risico’s

Veel aanbieders van pakketreizen, aldus de Consumentenbond, waarschuwen hun klanten niet over de financiële risico’s wanneer zij vakanties boeken naar gebieden die op dat moment vanwege corona oranje gekleurd zijn.

Normaal zijn de kosten van annulering of repatriëring voor rekening van de reisorganisatie. Maar bij oranje bestemmingen draaien reizigers hier zelf voor op. 

De Consumentenbond deed op 29 september jongstleden een steekproef bij tien reisorganisaties. Het gaat om: ANWB Reizen, Corendon, Expedia Travel, KLM Holidays (AirTrade), Prijsvrij, Sunweb, The Travel Club, Tix.nl, TUI en Dé VakantierDiscounter.

De bond: "Alleen KLM Holidays wijst bij boeken actief op de financiële risico’s van een reis naar een oranje gebied. ANWB Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI geven aan dat reizigers hun geld terugkrijgen bij een negatief reisadvies. Ze vermelden echter niet dat dit alleen geldt als het gebied geel of groen was op het moment van boeken."

In een reactie stelt Sunweb “op dit moment geen reizen uit te voeren naar oranje gebieden. Klanten kunnen wel alvast reizen boeken naar landen die nu op oranje staan, zoals Turkije en Egypte. Sunweb verwacht deze reizen wel op korte termijn te gaan uitvoeren en zal hier de aanbevelingen van de Consumentenbond in meenemen”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....