Consumentenbond sommeert ASR

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een geheime schikking trof. Gebeurt dit niet, dat start de Consumentenbond een collectieve juridische actie.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: "'Het is zeer onrechtvaardig dat ASR een kleine groep polishouders op gepaste wijze tegemoet komt, maar een veel grotere groep gedupeerden in de kou laat staan. Gelijke gevallen dienen gelijk te worden behandeld."
De Consumentenbond wil ook dat ASR openheid geeft over de schikkingen die het al heeft getroffen. Minister van Financiën Dijsselbloem deed hiertoe eind oktober 2015 de oproep in een brief aan de Tweede Kamer. De minister schreef: 'Ik acht het daarom wenselijk dat verzekeraars transparant zijn over schikkingen en heb verzekeraars om die reden tijdens het genoemde algemeen overleg ook opgeroepen zoveel mogelijk transparant te zijn over (criteria voor) schikkingen'. De Consumentenbond gaat ervan uit dat de minister de verzekeraar hieraan houdt. De Nederlandse overheid is tenslotte eigenaar van ASR nadat het voormalige Fortis-concern eind 2008 door de Staat moest worden gered."
In september 2015 constateerde de Consumentenbond samen met claimorganisatie Wakkerpolis dat ASR honderden consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie heeft betaald dan tienduizenden andere klanten met dezelfde woekerpolis. Op het Meldpunt Woekerpolissen ASR hebben meer dan 1.000 consumenten met een Waerdye-polis zich gemeld. Wakkerpolis heeft ASR eveneens (een vergelijkbare) sommatie gestuurd.
Reactie toevoegen
“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”
De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...
Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'
Speciaal voor verzekerden organiseert a.s.r. op Internationale Vrouwendag, 8 maart, om 15.00 uur het webinar ‘Vrouw, werk en levensfase’. In het webinar...
Betaalrekeningen gemiddeld 42 procent duurder in vijf jaar
De prijs voor een standaard betaalrekening is de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 42 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De prijsstijging...
ASR van start met gratis onlineprogramma Mentale Kracht
ASR heeft het online-programma Mentale Kracht ontwikkeld voor iedereen die een aov bij de verzekeraar heeft afgesloten. Binnen het programma krijgen verzekerden...
ASR opnieuw meest sociale verzekeraar
Er werken gemiddeld bij ASR meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan bij organisaties in dezelfde orde van grootte. Ook stimuleert ASR leveranciers en...
Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid
De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....
Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen
(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....
Nieuwe holding ASR voor deelnemingen in distributie- en servicebedrijven
ASR richt per 1 januari 2022 een nieuwe holding op voor de deelnemingen in distributie- en servicebedrijven (VKG, ANAC, Dutch ID, Supergarant en PoliService). Volgens...
Jos Baeten: “Watersnood Limburg toont noodzaak aan verzekeringsfonds”
Ook op beurspolissen hadden ondernemers de mogelijkheid om zich in te dekken tegen overstromingsschade. Die nuance wil CEO Jos Baeten van a.s.r. graag aangebracht...
ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen
"Binnen 24 uur waren er twintig collega's van ASR die zich hadden aangemeld voor de e-learning Budgetvaardig. Met deze e-learning kunnen collega's binnen hun eigen...