Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Euro's via Pixabay 2018

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. De draai die het ministerie van Financiën heeft gemaakt, zint de Consumentenbond in het geheel niet.

De bond: “Tussenpersonen krijgen de ruimte om hun klanten niet het werkelijke provisiebedrag te laten zien, maar ‘fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten’. Over dit voornemen zijn wij niet te spreken. Verzekerden zitten daar ook helemaal niet op te wachten, blijkt uit ons recente onderzoek. Ruim 85 procent van de panelleden wil informatie over de prijs, zonder daarnaar te hoeven vragen. En 68 procent wil het door de verzekeraar werkelijk betaalde provisiebedrag weten. Zo’n achttien procent vindt een percentage van de jaarpremie voldoende. Maar bijna niemand (2,3 procent om precies te zijn) vindt het een optie om slechts een gemiddeld provisiebedrag te vermelden.

Schijntransparantie

“En juist daar kiest de minister voor. Het is schijntransparantie, waar je niets aan hebt. De gemiddelde klant bestaat niet en een verzekerde betaalt ook geen gemiddelde premie.”

“In het debat met de minister stelde alleen D66 kritische vragen. Of die zoden aan de dijk zetten, is nog onduidelijk. Zo niet, dan gaat het voorstel door naar de Raad van State. Dat moet blijken na het zomerreces. Mocht dat zo zijn, dan laten we onze wensen ook aan de Raad van State weten. En we zullen vragen om goed te bekijken of het geven van een gemiddelde prijs voor een advies wettelijk gezien wel kan.”

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 1 september 2022

Ik had van de overheid enige daadkracht verwacht: een veel eerdere transparantie, daarom ben ik overgestapt op een service arrangement met netto premies waarbij voor de klant volkomen duidelijk is wat de vergoeding is voor mijn dienstverlening. Ik had daar een veel groter enthousiasme van consumenten voor verwacht. De reactie van 85% is: ik snap dat jij er ook wat aan over moet houden, en het maakt me niet zoveel uit, of dat in de premie zit of een apart bedrag is. Wel is men positief over het gegeven dat mijn verdienste niet wordt verhoogd door extra of dure polissen te adviseren. Ik heb nog nooit meegemaakt een nieuwe relatie via een bestaande te krijgen op basis van mijn beloningssystematiek. Dat gaat altijd over service, persoonlijk contact, makkelijk bereikbaar. Een onderzoek waarbij 85% van de ondervraagden aangeeft hierover geïnformeerd te willen worden kan dan ook alleen maar gebaseerd zijn op een suggestieve vraagstelling zodat het gewenste antwoord wordt verkregen.

Gerda - n.v.t. 31 augustus 2022

''De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen.'' Ik erger me altijd mateloos aan dit soort 'alles over 1 kam scherende en op een grote hoop gooiende'' kreten. ************** De Consumentenbond heeft het hier over provisietransparantie: 1.dus over de beheerprovisie van een paar euro's die de adviseur/Bemiddelaar nog ontvangt op complexe producten met eerbiedigende werking. (Van de Retourprovisietermijn voor de afsluitprovisie op complex is meestal 10 jaar, dus die termijn 2012-2021 is afgelopen); 2. De Beheerprovisie die de 'Bemiddelaar' ontvangt voor overname van de zorgplicht van de schadeverzekeraars en gedurende de gehele looptijd van de Schadeverzekeringen; ********** Financieel adviseur is hierbij een totaal verkeerde benaming: Immers: De financiële adviseur die het schadeproduct afsluit, ontvangt helemaal geen afsluitprovisie; b, De consument kan ten allen tijde agentschapswijziging aanvragen, zelfs al is een dag nà de totstandkoming van de verzekeringsovereenkomst tussen de consument en de verzekeraar; c. De portefeuillehoudende tussenpersoon kan er m.i.v. 1/1/-2016 BGFO 3 (?) voor kiezen om alleen te beheren/informeren (en niet meer te adviseren) en ontvangt onverminderd doorlopende beheerprovisie van de verzekeraar.

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...