Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Euro's via Pixabay 2018

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. De draai die het ministerie van Financiën heeft gemaakt, zint de Consumentenbond in het geheel niet.

De bond: “Tussenpersonen krijgen de ruimte om hun klanten niet het werkelijke provisiebedrag te laten zien, maar ‘fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten’. Over dit voornemen zijn wij niet te spreken. Verzekerden zitten daar ook helemaal niet op te wachten, blijkt uit ons recente onderzoek. Ruim 85 procent van de panelleden wil informatie over de prijs, zonder daarnaar te hoeven vragen. En 68 procent wil het door de verzekeraar werkelijk betaalde provisiebedrag weten. Zo’n achttien procent vindt een percentage van de jaarpremie voldoende. Maar bijna niemand (2,3 procent om precies te zijn) vindt het een optie om slechts een gemiddeld provisiebedrag te vermelden.

Schijntransparantie

“En juist daar kiest de minister voor. Het is schijntransparantie, waar je niets aan hebt. De gemiddelde klant bestaat niet en een verzekerde betaalt ook geen gemiddelde premie.”

“In het debat met de minister stelde alleen D66 kritische vragen. Of die zoden aan de dijk zetten, is nog onduidelijk. Zo niet, dan gaat het voorstel door naar de Raad van State. Dat moet blijken na het zomerreces. Mocht dat zo zijn, dan laten we onze wensen ook aan de Raad van State weten. En we zullen vragen om goed te bekijken of het geven van een gemiddelde prijs voor een advies wettelijk gezien wel kan.”

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 1 september 2022

Ik had van de overheid enige daadkracht verwacht: een veel eerdere transparantie, daarom ben ik overgestapt op een service arrangement met netto premies waarbij voor de klant volkomen duidelijk is wat de vergoeding is voor mijn dienstverlening. Ik had daar een veel groter enthousiasme van consumenten voor verwacht. De reactie van 85% is: ik snap dat jij er ook wat aan over moet houden, en het maakt me niet zoveel uit, of dat in de premie zit of een apart bedrag is. Wel is men positief over het gegeven dat mijn verdienste niet wordt verhoogd door extra of dure polissen te adviseren. Ik heb nog nooit meegemaakt een nieuwe relatie via een bestaande te krijgen op basis van mijn beloningssystematiek. Dat gaat altijd over service, persoonlijk contact, makkelijk bereikbaar. Een onderzoek waarbij 85% van de ondervraagden aangeeft hierover geïnformeerd te willen worden kan dan ook alleen maar gebaseerd zijn op een suggestieve vraagstelling zodat het gewenste antwoord wordt verkregen.

Gerda - n.v.t. 31 augustus 2022

''De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen.'' Ik erger me altijd mateloos aan dit soort 'alles over 1 kam scherende en op een grote hoop gooiende'' kreten. ************** De Consumentenbond heeft het hier over provisietransparantie: 1.dus over de beheerprovisie van een paar euro's die de adviseur/Bemiddelaar nog ontvangt op complexe producten met eerbiedigende werking. (Van de Retourprovisietermijn voor de afsluitprovisie op complex is meestal 10 jaar, dus die termijn 2012-2021 is afgelopen); 2. De Beheerprovisie die de 'Bemiddelaar' ontvangt voor overname van de zorgplicht van de schadeverzekeraars en gedurende de gehele looptijd van de Schadeverzekeringen; ********** Financieel adviseur is hierbij een totaal verkeerde benaming: Immers: De financiële adviseur die het schadeproduct afsluit, ontvangt helemaal geen afsluitprovisie; b, De consument kan ten allen tijde agentschapswijziging aanvragen, zelfs al is een dag nà de totstandkoming van de verzekeringsovereenkomst tussen de consument en de verzekeraar; c. De portefeuillehoudende tussenpersoon kan er m.i.v. 1/1/-2016 BGFO 3 (?) voor kiezen om alleen te beheren/informeren (en niet meer te adviseren) en ontvangt onverminderd doorlopende beheerprovisie van de verzekeraar.

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn...

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

Cas Verhage (Nh1816): “Rode kaart voor nieuw plan provisietransparantie”

In een boodschap aan adviseurs geeft directeur Cas Verhage van Nh1816 de rode kaart aan het nieuwste plan inzake provisietransparantie: nominaal per product per...

Nieuw voorstel provisietransparantie is "stap in richting die Verbond voor staat"

Nieuw voorstel provisietransparantie is "stap in richting die Verbond voor staat"

"Met dit voorstel wordt een stap gezet in de richting die het Verbond voor staat." Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in...

Provisietransparantie: minister wijkt in debat niet van nieuwe lijn

Provisietransparantie: minister wijkt in debat niet van nieuwe lijn

Minister Hoekstra komt vooralsnog niet terug op actieve nominale provisietransparantie per product per persoon. Dat bleek tijdens het debat Financiële markten...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

Onbegrijpelijk. Zo noemt CFD de "onverwachte draai van de minister in het dossier ‘actieve provisietransparantie schadeverzekeringen’". CFD vraagt van...

Adfiz: “Koerswijziging bij provisietransparantie onverstandig”

Adfiz: “Koerswijziging bij provisietransparantie onverstandig”

Adfiz noemt de koerswijziging van minister Hoekstra bij provisietransparantie onverstandig. De organisatie hoopt dat de Tweede Kamer zich nog kritisch zal opstellen. Adfiz-directeur...

Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij...

Actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon

Actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon

De actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wordt nominaal en geldt per product per persoon. Aldus minister Hoekstra. De minister: "Ik ben mij bewust...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...