Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

KLM vliegtuig via Pixabay

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat  de overheid garant staat.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Aan het voorgestelde voucher kleven twee grote bezwaren. Het grootste bezwaar is dat de reiziger het risico loopt dat zijn voucher waardeloos is als zijn luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Iets wat in deze omstandigheden niet ondenkbaar is. Dat is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan. De voucher moet, net als de eerder gepresenteerde tegoedbon van de pakketreisaanbieders, gedekt zijn tegen een faillissement. Nu er geen garantiefonds bestaat, verwachten wij dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen."

De Consumentenbond is ook niet tevreden over de termijn waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. Molenaar: "Waarom niet gekozen voor zes maanden, net zoals de aanbieders van pakketreizen doen? Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden. We realiseren ons dat de omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen. Maar in deze vorm komen consumenten er te bekaaid vanaf. "

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Maar omdat dat voor veel vliegmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is, bieden zij hun klanten een tegoedbon aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen.

De voucher is maximaal twaalf maanden geldig. Passagiers kunnen na het verloop van de vouchers het ongebruikte deel uitbetaald krijgen. Het initiatief om tot uitbetaling over te gaan ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Behandelstop VGZ-verzekerden bij Ikazia onacceptabel"

"Behandelstop VGZ-verzekerden bij Ikazia onacceptabel"

De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat VGZ-verzekerden per 1 juli niet meer bij het Rotterdamse Ikazia ziekenhuis terecht kunnen. De Consumentenbond trekt...

Goede rapportcijfers voor banken. ING blijft achter

Goede rapportcijfers voor banken. ING blijft achter

Consumenten zijn relatief tevreden over hun bank, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Alle banken krijgen een voldoende, maar het verschil onderling...

"Banken moeten beter meewerken aan verduurzaming woning"

"Banken moeten beter meewerken aan verduurzaming woning"

Steeds meer banken bieden 'groene’  leningen voor het verduurzamen van de woning. Toch blijft een groot aantal hypotheekverstrekkers nog hopeloos...

Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Verbond: "Premieverhogingen goed toelichten"

Het Verbond gaat in overleg met de Consumentenbond over de vraag op welke wijze de communicatie rondom premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd....

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar nieuwe directeur Consumentenbond

Sandra Molenaar is de opvolger van Bart Combée als directeur van de Consumentenbond. Molenaar (50) werkte de afgelopen jaren als directeur marketing en sales...

Bankzitters...

Bankzitters...

De afgelopen twee jaar is slechts vier procent van de door de Consumentenbond ondervraagden gewisseld van bank. De bond: “Veel consumenten verwachten dat overstappen...

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

Tussenpersonen kiezen volgens de Consumentenbond vaak voor de makkelijkste weg en bieden gewoon aan om over te stappen naar een annuïteitenhypotheek bij een...

"ING en Rabo handelen in strijd met eensporig rentebeleid"

"ING en Rabo handelen in strijd met eensporig rentebeleid"

Klanten van ING en Rabobank die hun aflopende spaarhypotheek willen verlengen worden volgens de Consumentenbond "ernstig benadeeld. De banken rekenen bij deze hypotheekvorm...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea van start

Collectieve woekerpolisprocedure tegen Achmea van start

De Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis.nl zijn een collectieve woekerpolisprocedure gestart tegen Achmea. De procedure werd gestart met het uitreiken van de...