Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

KLM vliegtuig via Pixabay

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat  de overheid garant staat.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Aan het voorgestelde voucher kleven twee grote bezwaren. Het grootste bezwaar is dat de reiziger het risico loopt dat zijn voucher waardeloos is als zijn luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Iets wat in deze omstandigheden niet ondenkbaar is. Dat is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan. De voucher moet, net als de eerder gepresenteerde tegoedbon van de pakketreisaanbieders, gedekt zijn tegen een faillissement. Nu er geen garantiefonds bestaat, verwachten wij dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen."

De Consumentenbond is ook niet tevreden over de termijn waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. Molenaar: "Waarom niet gekozen voor zes maanden, net zoals de aanbieders van pakketreizen doen? Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden. We realiseren ons dat de omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen. Maar in deze vorm komen consumenten er te bekaaid vanaf. "

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Maar omdat dat voor veel vliegmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is, bieden zij hun klanten een tegoedbon aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen.

De voucher is maximaal twaalf maanden geldig. Passagiers kunnen na het verloop van de vouchers het ongebruikte deel uitbetaald krijgen. Het initiatief om tot uitbetaling over te gaan ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Kabinet presenteert subsidieregeling voor evenementen bij annulering

Kabinet presenteert subsidieregeling voor evenementen bij annulering

Met een subsidieregeling staat het Rijk vanaf 1 juli garant voor gemaakte kosten wanneer een evenement door coronabeperkingen onverhoopt niet door kan gaan. De organisatie...