Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten is dat contact belangrijk bij het aanbevelen van de verzekeraar. In 2019 was dat 29 procent. De premie daarentegen is minder bepalend. De score daalt van 34 procent in 2019 naar 30 procent in 2022.

In 2022 oordelen zakelijke klanten iets minder positief over hun schadeverzekeraar dan in de afgelopen twee jaar. De gemiddelde NPS (Net Promoter Score) komt in 2022 uit op -7. In 2019 was deze -11. En daarbij hebben de drie thema’s contact, premie en schademelding/afhandeling de meeste invloed op de aanbeveelintentie van verzekerden.

Dat blijkt uit het Klanttevredenheidsonderzoek voor de zakelijke markt 2022 van onderzoeksbureau MarketResponse in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Het onderzoek is uitgevoerd onder klanten van schadeverzekeraars die actief zijn in het midden- en kleinbedrijf en meet de loyaliteit en tevredenheid van klanten in dat segment. Het onderzoek richt zich niet op klanten in de grootzakelijke en co-assurantiemarkt.

Net als vorig jaar is Centraal Beheer de best scorende schadeverzekeraar in het onderzoek. De andere deelnemers zijn Allianz, De Goudse, Interpolis, Nationale-Nederlanden en Univé.

 

Reactie toevoegen

 
Paarse krokodil is alive and kicking

Paarse krokodil is alive and kicking

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 2-2025) Hier volgt een waar gebeurd verhaal. Ik wil graag een thuisbatterij. Niet alleen om mijn steentje bij te dragen aan...

Impact maken in iemands leven

Impact maken in iemands leven

(Uit VVP-special Business Support 2025) “Het gaat niet om hoeveel polissen je verkoopt. Het gaat om impact maken in iemands leven. Dát is waar we...

Digitalisering mag niet ten koste gaan van menselijke interactie

Digitalisering mag niet ten koste gaan van menselijke interactie

Verzekeraars moeten processen digitaliseren zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen, vooral in gebieden die empathie en complexe probleemoplossing vereisen....

Gespot: ruim 160 advieshelden

Gespot: ruim 160 advieshelden

(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...

Buiten de lijntjes kleuren

Buiten de lijntjes kleuren

(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 2-2025) We leren het al vroeg: kleur netjes binnen de lijntjes. Maar de grootste kunstenaars beginnen met een...

Peter Apeldoorn (Centraal Beheer) over duurzaamheid en digitalisering in de zakelijke verzekeringsmarkt

Peter Apeldoorn (Centraal Beheer) over duurzaamheid en digitalisering in de zakelijke verzekeringsmarkt

Verduurzaming is samen met de digitale transformatie momenteel een van de belangrijkste thema’s op de zakelijke verzekeringsmarkt. Dat zegt Peter Apeldoorn,...

Mag ik een onsje klant?

Mag ik een onsje klant?

(Sonja Stalfoort, expert in klantbeleving, in Ken je vak! VVP 1-2025) Je leest het goed: niet een ‘hele’ klant, maar een ‘onsje’ klant....

Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Wat nou als…

Wat nou als…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...