Coulanceregeling voor schade wateroverlast Limburg en Noord-Brabant

Overstroming via Pixabay

De ministerraad heeft ingestemd met een coulanceregeling voor schade waarvoor gedupeerden niet verzekerd waren tijdens de wateroverlast in Limburg en Noord-Brabant in juli 2021.

Vanwege de grote wateroverlast in Limburg en delen van Noord-Brabant besloot het kabinet vorige jaar de Wet tegemoetkoming schade (Wts) bij rampen toe te passen. De regeling tegemoetkoming waterschade geeft een tegemoetkoming in materiële schade die niet verzekerbaar, vermijdbaar of verhaalbaar is. Dit betekent dat een tegemoetkoming alleen geldt voor schade waar redelijkerwijs geen verzekering voor valt af te sluiten. Bij de behandeling van de ontvangen meldingen is geconstateerd dat in ongeveer 800 tot 900 gevallen schade is veroorzaakt door extreem zware regenval of door overlopende beken en geulen. Deze schade is in principe redelijkerwijs verzekerbaar, wat zou betekenen dat deze gedupeerden niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in hun schade.

Het kabinet: “Vanwege de uitzonderlijke situatie, de vele schade en het grote leed dat de wateroverlast heeft veroorzaakt onder de gedupeerden, hebben wij besloten om eenmalig een tegemoetkoming te verstrekken voor schade die in principe redelijkerwijs verzekerbaar was.”

Schade in het kader van de regeling tegemoetkoming waterschade kon tot uiterlijk 16 december 2021 worden gemeld bij RVO. Tot nu toe is er door RVO in totaal 15,6 miljoen euro uitbetaald aan 663 gedupeerden. Na de inwerkingtreding van de coulanceregeling kan RVO de meldingen afhandelen die betrekking hebben op schade die in principe redelijkerwijs verzekerbaar was.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Een poolconstructie met solidariteit. Dat is een van de ideeën van het Verbond van Verzekeraars om overstromingsschade door primaire waterkeringen toch verzekerbaar...

Watersnood Limburg: ruim 95 procent particuliere schades afgehandeld door verzekeraars

Watersnood Limburg: ruim 95 procent particuliere schades afgehandeld door verzekeraars

Uit een vijfde inventarisatie van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat verzekeraars tot juni dit jaar ruim 95 procent van de particuliere schades en ruim 90 procent...

Regeling Wts juli 2021: ruimere interpretatie van begrip inboedel

Regeling Wts juli 2021: ruimere interpretatie van begrip inboedel

Om ervoor te zorgen dat alle waterschademeldingen van particulieren in het kader van de Regeling Wts juli 2021 op gelijke wijze worden behandeld, voert de RVO een...

Verbond wil solidair systeem compensatie bij overstroming grote rivier

Verbond wil solidair systeem compensatie bij overstroming grote rivier

Het Verbond van Verzekeraars roept de overheid op om samen met verzekeraars aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een goed functionerend compensatiesysteem,...

Meeste Wts-meldingen Limburg betreffen opruimkosten

Meeste Wts-meldingen Limburg betreffen opruimkosten

De meeste Wts-meldingen over waterschade in Limburg gaan tot nu toe over opruimkosten (20,4 procent). Dan volgen schade woning (zeventien procent) en schade inboedel...

Watersnood Limburg: eenmalige omzetdervingsregeling

Watersnood Limburg: eenmalige omzetdervingsregeling

Het kabinet publiceert voor de door de watersnood getroffen ondernemers in Limburg, met ten minste 50 procent omzetderving in het derde en vierde kwartaal van 2021,...

Kolkende kwesties

Kolkende kwesties

(Uit VVP 5-2021) Het kabinet zegt niet langer ondernemers tegemoet te komen als ze zich tegen een onverhoopte ramp hadden kunnen verzekeren. Maar in de praktijk...

Kabinet kijkt niet verder naar financiële weerbaarheid ondernemers bij klimaatschade

Kabinet kijkt niet verder naar financiële weerbaarheid ondernemers bij klimaatschade

Het kabinet ziet geen reden om nader te kijken naar de financiële weerbaarheid van ondernemers bij klimaatschade. Dat antwoordt minister Grapperhaus op Kamervragen....

Merendeel claims wateroverlast afgehandeld

Merendeel claims wateroverlast afgehandeld

Uit een tweede inventarisatie van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat verzekeraars inmiddels zo'n 70 procent van de particuliere schades en circa 50 procent...

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...