Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

18e Kennisdag De Goudse

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd. Dat bleek tijdens de paneldiscussie op de 18e Kennisdag voor MKB-adviseurs van De Goudse.

Tijdens de discussie rond innovatie, verzekerbaarheid en maatwerk, liet Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter van De Goudse) doorschemeren dat hij binnen De Goudse op termijn wel plek ziet voor een Specialtydesk. Oftewel een team specialisten dat in overleg met adviseurs niet-standaard vraagstukken aanpakt.

Hij sloot daarmee aan bij de woorden van Adfiz-directeur Enno Wiertsema eerder in het gesprek dat “we creatiever moeten worden. Zojuist sprak ik hier in Spant! een adviseur die mij vertelde over een van zijn relaties, eigenaar van een fietsenwinkel. Die ondernemer had de hand kunnen leggen op een grote partij fietsen. Een buitenkans, want fietsen zijn schaars op dit moment. Tot zijn ergernis kwam de betreffende verzekeraar vervolgens met bezwaren, want zijn voorraad was nu wel groter dan in de polis was toegestaan. Dat is natuurlijk niet wat je als ondernemer op zo’n moment wil horen.

"Adviseurs spreken met de ondernemer, zij maken de eerste risicoanalyse en zij weten waar in de markt welke oplossingen beschikbaar zijn of, met enige creativiteit, beschikbaar kunnen komen.”

Pieter Pot

“Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis”, stelde ondernemer Jouri Schoemaker tijdens de Kennisdag. Schoemaker is onder meer oprichter van Pieter Pot (circulaire online supermarkt), een duurzaam en voorlopig nog niet winstgevend businessmodel dat zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken en waarvoor dus ook geen standaard verzekeringsoplossingen klaarliggen.

Ook Joyce Walstra, voorzitter van MKB Noord, stelde vast dat vraagstukken rond onverzekerbaarheid vaak spelen bij start-ups en scale-ups, precies die bedrijven die als belangrijke aanjagers van een innovatieve economie fungeren. Walstra: “Een start-up die isolatiematerialen op basis van hennep ontwikkelt of werkt aan de toepassing van waterstoftechniek in auto’s. Zulke ondernemingen passen niet in een sjabloon en dat merken ze op het moment dat ze dekking zoeken voor hun specifieke risico’s.”

Foto van links naar rechts Pauline de Wilde (dagvoorzitter), Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter De Goudse), Jouri Schoemaker (oprichter Pieter Pot), Joyce Walstra (voorzitter MKB Noord) en Bernardo Walta (Directeur Commercie De Goudse).

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96). Jongeren zijn het meest kritisch en geven een...

De Goudse: gratis e-book fitte en gezonde medewerkers

De Goudse: gratis e-book fitte en gezonde medewerkers

De Goudse heeft een gratis e-book fitte en gezonde medewerkers gepubliceerd. De Goudse: "Het e-book is een goed startpunt voor iedere werkgever die de volgende stappen...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...