Stimuleer A-factor bij medewerkers

Dag van het Topadvies 2019 Duits

Tijdens de VVP Dag van het Topadvies hield Astrid Duits (van de Bovekamp) van het organisatieadviesbureau AVDB Advies met de deelnemers een interactieve ‘train de trainer’-sessie. Het doel was om de deelnemers, die veelal werkzaam zijn in een leidinggevende functie, oefeningen mee te geven zodat zij op kantoor de vaardigheden van hun medewerkers kunnen aanscherpen.

Vaardigheden die medewerkers helpen om hun advieskracht beter te kunnen verzilveren. Dit is in het belang van het bedrijf, maar ook in het belang van de klant. Immers het gaat er niet om te doen wat de klant vraagt. Maar vragen wat de klant doet en (veelal onbewust) nodig heeft. En vervolgens de klant datgene dat hij nodig heeft, bij jou als adviseur te laten kopen.

Medewerkers faciliteren door hun vaardigheden aan te scherpen en samen te werken aan een trots gevoel, is iets waar leidinggevenden van assurantiekantoren nog veel in kunnen groeien. Het is zo belangrijk om hier tijd, geld en energie in te steken. En niet alleen eens een externe trainer in te huren, maar door als leidinggevende dit regelmatig met elkaar te oefenen, te bespreken en aan te scherpen. Iedere leidinggevende zou eigenlijk zelf een vaardigheidstrainer moeten zijn!

 LSD

De Top 3 vaardigheden om te oefenen zijn:

Ruimte nemen Om proactief onbewuste behoeftes bij de klant bewust te maken, zul je als adviseur moeten leren om ruimte te nemen in het gesprek. Jij zult vragen moeten stellen en het gesprek sturen. Voor veel assurantiemedewerkers is dit buiten hun comfortzone. Zij zijn zo gewend om de klant de ruimte te geven, dat zij het lastig vinden om zelf de ruimte in het gesprek te nemen.

Contact maken op persoonsniveau Om een klant goed te kunnen adviseren, zul je dicht bij de persoon achter de klant moeten komen. De communicatie-techniek die iedere adviseur onder de knie moet hebben is LSD. Oprecht luisteren, samenvatten op inhoud en emotie en doorvragen met open vragen.

Overtuigen door enthousiasme Overtuigen is een techniek die je kunt leren. Je kunt oefenen met concreet en compact formuleren. Je kunt leren om positieve woorden te gebruiken en negatieve woorden te vermijden. Je kunt leren om die argumenten in te zetten, die passen bij de behoefte van de klant die tegenover je zit. Maar het wezenlijke is dat je als adviseur gelooft in de argumenten die je noemt.

Het nemen van ruimte, het maken van contact op persoonsniveau en het overtuigen door enthousiasme gaat zoveel makkelijker als je trots bent op je adviesvak en trots bent op het bedrijf waar je werkt. En als er nog wat te verbeteren valt om echt trots te kunnen zijn, geef dan je feedback en werk samen om een bedrijf te bouwen waar je allemaal trots kunt zijn.

TEKST Astrid Duits (van de Bovekamp), AVDB Advies FOTO Jari Mulder

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Stimuleer A-factor bij medewerkers

Tijdens de VVP Dag van het Topadvies hield Astrid Duits (Van de Bovekamp) van het organisatieadviesbureau AvdB Advies met de deelnemers een interactieve ‘train...

Dag van het Topadvies in beeld

Dag van het Topadvies in beeld

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de op 11 juni 2019 gehouden VVP Dag van het Topadvies....

Dag van het Topadvies: rendement van profilering

Dag van het Topadvies: rendement van profilering

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering verzilveren? Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming heeft het antwoord:...