Dank je de koekoek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de kosten voor herstel van de waterschade aan de consument dient te vergoeden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de voorwaarden voldoende duidelijk bepalen dat schade niet vergoed wordt wanneer niet is voldaan aan de hoeveelheid neerslag binnen een bepaalde tijd op basis van de gegevens van het KNMI. De commissie wijst de vordering (75 mille) van de consument af.
De commissie "kan de stelling van de consument dat een meting per uur een nauwkeuriger beeld zou geven van de hevigheid van de neerslag volgen. Dit neemt niet weg dat de voorwaarden specifiek vermelden dat de meetresultaten van het KNMI bindend zijn bij het vaststellen van de hevige lokale neerslag. Deze metingen worden uitsluitend gedaan over periodes van 24 uur (van 08.00 uur tot 08.00 uur). Het is daarmee niet mogelijk om een andere tijdsperiode te kiezen.
"Op basis van de door partijen overgelegde metingen van het meetstation van het KNMI dat het dichtst bij de woning van de consument is gelegen kan niet anders dan geconcludeerd worden dat de hoeveelheid neerslag die op de betreffende dagen (namelijk op 1 januari 2024 veertien mm, op 2 januari 21 mm en op 3 januari negentien mm) is gevallen (ongeacht de gekozen tijdsperiode en de gekozen dagen) onvoldoende is om de vereiste minimum hoeveelheden neerslag die in artikel 12 van de voorwaarden worden genoemd te overstijgen. Dat leidt ertoe dat er op grond van de voorwaarden geen dekking is voor de geleden schade."
Reactie toevoegen
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...