DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF
De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende bedrag van bijna 60.000 is overgemaakt aan het World Wide Fund For Nature (WWF).
De DAP verzekerde jarenlang Nederlandse en buitenlandse risico’s in de luchtvaart. Door de jaren heen werd de noodzaak van een luchtvaartpool steeds kleiner door het groeiende internationale karakter van de luchtvaart, die steeds meer werd verzekerd op de coassurantiemarkt. De portefeuille van de DAP werd gaandeweg steeds kleiner en in 2000 is besloten de tekening van luchtvaartrisico’s te staken, waarbij contracten nog doorliepen tot en met 2001.
De aanslagen van 11 september 2001 in New York zetten een streep door de geplande afwikkeling van de pool. DAP was een van de retrocessionarissen, oftewel een van de herverzekeraars van de herverzekeraars achter de verzekeraars van de betrokken vliegtuigen. En dat zorgde plotseling voor grote onzekerheid, ook al kwam maar een klein deel van de totale schade voor rekening van de DAP. Omdat de schadeafhandeling met betrekking tot de aanslagen zeer complex was en jaren in beslag nam, was het afwachten wanneer er kon worden uitgekeerd.
In de tussentijd is de nog actieve portefeuille van de DAP aan de Vereende overgedragen, zodat met de resterende schuldeisers afspraken konden worden gemaakt. Alle resterende schuldeisers hebben hun geld teruggekregen. Van het voor hen gereserveerde bedrag is nog 59.907,54 dollar overgebleven, omdat crediteuren onvindbaar bleken of niet hebben gereageerd.
Reactie toevoegen
Meer over
Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende
In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. De...
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten
Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...
Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet
De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...
Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager
Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...
De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien
De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...
Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit
Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...
Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...