"Adviseur moet benadrukken dat zijn beloning geen kosten zijn voor de klant, maar investering"

Joost Tieland

De klanten van Brand New Day die begeleid worden door een onafhankelijk financieel adviseur hebben méér vertrouwen dat hun benodigde eindkapitaal wordt bereikt dan de klanten zonder financieel adviseur. Ook hebben klanten met een financieel adviseur er meer vertrouwen in dat de risico’s als voortijdig overlijden en arbeidsongeschiktheid goed afgedekt zijn. Een belangrijke uitdaging is wel de klantperceptie van kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Brand New Day onder haar klanten die in het afgelopen anderhalf jaar een pensioen- of beleggingsrekening geopend hebben.

Vrijwel alle resultaten spreken in het voordeel van een adviseur, op één na: de tevredenheid over de kosten die ze betaald hebben om tot deze oplossing te komen. Van de klanten zonder financieel adviseur is 77 procent tevreden ten opzichte van 51 procent van de klanten met financieel adviseur.

Joost Tieland, Manager Intermediairservice Particulier bij Brand New Day: “Dit onderzoek toont duidelijk de meerwaarde van een adviseur bij het opbouwen van vermogen aan, want klanten hebben meer inzicht, bouwen gerichter vermogen op en behalen door de begeleiding waarschijnlijk een hoger rendement. Deze boodschap weten over te brengen aan (potentiële) klanten vormt de belangrijkste uitdaging voor de adviseur. De adviseur moet benadrukken dat het geen kosten zijn voor de klant, maar een investering. Om adviseurs hierbij te helpen, hebben we een brochure ontwikkeld die de toegevoegde waarde van de financieel adviseur benadrukt en uitlegt. Daarnaast hebben we een ‘Vind een adviseur’-module ontwikkeld om (potentiële) klanten te helpen bij het vinden van een financieel adviseur. Alle adviseurs die een samenwerking hebben met Brand New Day kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Klanten van een financieel adviseur werken volgens het onderzoek veel gerichter naar een doelkapitaal toe (32 vs. 22 procent) en hebben veel meer vertrouwen dit doel ook daadwerkelijk te bereiken (40 vs. 29 procent). 

Reactie toevoegen

 
It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

Pensioenambitie veel zzp'ers groter dan bereidheid om geld op zij te zetten

"Bijna de helft van de zzp’ers/ondernemers wil voor hun 65ste met pensioen, blijkt uit onderzoek door Brand New Day. Het onderzoek laat echter ook zien dat...

Van greenwashing naar grey bashing…

Van greenwashing naar grey bashing…

(Hubrien Meijaard, Stan&Wende, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Mensen die serieus bezig zijn met duurzaam beleggen weten dat sinds een paar jaar de EU-duurzaamheids-regelgevingstrein...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

“Klanten verwachten van de adviseur aandacht voor groen en kwaliteit van leven. Ga dat gesprek aan.” Aldus Theo Krins, Manager Sales bij Scildon. Scildon...

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day: deposito’s voor pensioensparen

Brand New Day heeft het mogelijk gemaakt om (een deel van) het tegoed op een pensioenspaarrekening in een deposito vast te zetten. Later dit jaar wordt dit ook mogelijk...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Hubrien Meijaard (Stan&Wende): duurzaamheid loont!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Hubrien Meijaard (Stan&Wende): duurzaamheid loont!

“Bedenk dat voor jou en je klanten een belangrijke - maar foute - overtuiging is dat duurzaamheid geld kost.” Aldus Hubrien Meijaard (Stan&Wende)....

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht...