De aflossingsblije hypotheek van Fred de Jong

Fred de Jong 2018

Aflossingsblij, heet de onlangs gestarte NVB-campagne. Maar wie weet nog dat onderzoeker Fred de Jong eind 2011 pleitte voor de... aflossingsblije hypotheek? De Jong schreef toen in Banking & Finance: "Zowel voor consumenten als banken is het verstandig dat de hypotheek sneller wordt afgelost. Daartoe mijn pleidooi om een nieuw hypotheekconcept in de markt te introduceren, de aflossingsblije hypotheek. Met deze hypotheek geven banken hypotheekgevers een lagere rente voor de hypotheekschuld die overblijft na aflossing. De bank biedt de mogelijkheid om boetevrij af te lossen op elk gewenst moment. Door af te lossen betaalt een klant sowieso al minder hypotheekrente, omdat het rentepercentage verrekend wordt over een lager schuldbedrag. Maar uniek van de aflossingsblije hypotheek is dat de bank in dit geval nog eens extra rentekorting geeft. Een dubbele prikkel, die nu eens niet pervers is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Verleng looptijd alle aflossingsvrije hypotheken naar 75 jaar"

"Verleng looptijd alle aflossingsvrije hypotheken naar 75 jaar"

Vereniging Eigen Huis en De Hypotheekshop roepen geldverstrekkers op om de looptijd van alle aflossingsvrije hypotheken te verlengen van 30 naar 75 jaar, of om helemaal...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Intermediair, laat je ballen zien!

Intermediair, laat je ballen zien!

"Laat je ballen zien en wees zelf de regisseur van de regeldruk vermindering." Dat schrijft onderzoeker Fred de Jong in een blog. De Jong constateert dat adviseurs...

Verbond sluit zich aan bij campagne 'Word ook aflossingsblij'

Verbond sluit zich aan bij campagne 'Word ook aflossingsblij'

Het Verbond van Verzekeraars sluit zich aan bij het vervolg dit najaar van de NVB-campagne ‘Word ook aflossingsblij’. Om ervoor te zorgen dat klanten...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...