"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

Neutralis (beide heren)

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij zouden op termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig verdwijnen. Zij sneden daarmee een groot taboe aan in de advieswereld die ze vooral wakken wilden schudden. Nog steeds zijn ze van hun visie overtuigd, zo vertellen is in de laatste editie van het New Financial Magazine. Maar ze stellen er ook wat tegenover: de Gelukkig Leven Test.

“In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs neemt jaarlijks af. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij in het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het artikel is tevens te lezen in de nieuwe editie van VVP.

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en dit vormt voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden teveel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. “Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. We hebben een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Op basis van de meetmethode heeft Neutralis een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. "Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen, starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen.”
 

BOODSCHAP AAN COLLEGA’S

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen”, aldus de adviseurs van Neutralis. Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques de Bot - 2 september 2016

Een waar verhaal, wij zullen de toepassingen zeer serieus bestuderen en mogelijk inzetten. Succes, Jacques de Bot

Ozewald Wanrooij - 2 september 2016

Dag Paul. Ik kan je alleen maar gelijk geven dat we op dit moment nog veel werk hebben aan de administratieve begeleiding van producten en het herstellen van zaken die minder optimaal verlopen. Daarbij ervaar ik dat dit ook nog steeds van grote waarde is voor mensen. Hier staat tegenover dat binnen Neutralis de afgelopen jaren een dalende tendens constateer in het aantal uren die ik per klant aan productbemiddeling besteed. Enerzijds omdat wij natuurlijk voortdurend proberen om onze processen te optimaliseren maar anderzijds ook omdat veel van mijn werkzaamheden door aanbieders geautomatiseerd worden. Het invullen van een gezondheidsverklaring gaat tegenwoordig veelal volledig geautomatiseerd, daar waar ik vroeger alles nog handmatig samen met de klant moest invullen. Natuurlijk valt er nog veel te optimaliseren in de processen maar ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling in de automatisering nog lang niet klaar is. Ten aanzien van jouw opmerking dat mensen veelal zaken niet begrijpen vind ik iets anders dan productbemiddeling. Juist kennisoverdracht en mensen inzicht geven zie ik als een belangrijke rol van de adviseur, nu en naar de toekomst. Of de overheid de markt naar de hand wil zetten kan ik niet goed beoordelen. Ik ben ervan overtuigd dat de intenties goed zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel afvraag of de huidige drang om alles te willen reguleren, de verplichte PE-toetsen die de motivatie om meer te doen ontmoedigen en de hoge kosten van toezicht waarvan ik de toegevoegde waarde voor ons kleine kantoor niet ervaar, niet een averechtse werking hebben op het bereikbaar houden van financieel advies voor mensen. Volgens mij staan we beiden met de voeten in de klei alleen kies ik ervoor om te anticiperen op een situatie waarin de klei verder opgedroogd.

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor...

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Auteur: Leon Brummelhuis, samen met Ozewald Wanrooij oprichter van Neutralis. De blog is eveneens te lezen op de site Rendementvangeluk van Neutralis. Verschillende...

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Het Gelukkig Leven Programma, een initiatief van adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis gaat internationaal. Als derde licentiehouder gaat...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij...

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Neutralis heeft Dorien Scharenborg van Doorzien verwelkomd als tweede licentiehouder van het Neutralis Gelukkig Leven Programma. Eerder werd Anke Bruns-Heij van...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...