De Nationale Hypotheekbond: gratis tool 'Aflossingsvrij'

Jeroen Oversteegen 2018 bijgesneden

Om adviseurs te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met aflossingsvrije leningen, gaat de Nationale Hypotheekbond in oktober een nieuw ontwikkelde tool ‘Aflossingsvrij’ gratis aanbieden binnen het Hypotheekbond CRM (Portefeuillesignalen). 

De adviseur kan de klant op basis van de ingevulde gegevens een rapport ‘Hypotheek Nu & Straks’ genereren om dit met de klant te bespreken. Het rapport geeft klanten inzicht in hoe hun hypotheek ervoor staat (met rapportcijfer) en reikt mogelijkheden aan hoe het rapportcijfer van hun hypotheek verbeterd kan worden. De betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum vormt een belangrijk onderdeel van dit rapport.

“Het Financieel Stabiliteitscomité, met daarin vertegenwoordigers van DNB, AFM en het ministerie van Financiën, heeft kredietverstrekkers al in 2017 opgeroepen om een gerichte aanpak te ontwikkelen voor de risico’s van aflossingsvrije hypotheken. Bij die aanpak moeten ook intermediairs nauw betrokken worden', aldus het Financieel Stabiliteitscomité. Met het aanbieden van deze tooling hopen wij ook dat geldverstrekkers hun businesspartners nauwer gaan betrekken bij het informeren en adviseren van klanten”, aldus Jeroen Oversteegen, directeur van de Nationale Hypotheekbond.

De tool is enerzijds gebaseerd op het AFM-model (namelijk LTV en tijd tot het eerste event; pensionering of einde looptijd). Daar is door de Nationale Hypotheekbond nog de dimensie leeftijd aan toegevoegd, omdat geldverstrekkers vanaf leeftijd 57 voor verlenging of herfinanciering beoordelen op basis van pensioeninkomen.

Tevens kan het (pensioen)inkomen en het beschikbare vermogen om af te lossen worden toegevoegd om daarmee een beter beeld te krijgen van de betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum.

Reactie toevoegen

 
Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...