De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat."

Volgens Oosterbaan leidt deze laatste weg uiteindelijk naar meer vertrouwen en dat is voor advieskantoren én hun klanten uiteindelijk meer waar. "Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant."

Lees hier de hele blog van Jurjen Oosterbaan.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 20 maart 2018

Beste Jurjen, Ik denk eigenlijk niet dat de vraag bij de adviseur ligt, maar meer bij de toezicht houders die uiteraard het beste met de consument voor hebben, maar banken, vergelijkers en verzekeraars de vrijheid geven om de consument te laten aanklooien met online tooltjes en 'de goedkoopste oplossingen'. Zolang dit door gaat, dan zal er geen consument zich willen verdiepen, laat staan een adviseur betalen. De adviseurs die ik ken willen echt allemaal wel de diepte in met de klant. Cowboys houdt je natuurlijk altijd, maar die zijn over het algemeen al wel uit de markt verdwenen.

Ing. H. de Vries - persoonlijke titel 19 maart 2018

Geachte heer Oosterbaan, Ten tijde dat er nog 30 -50 % provisie werd uitgekeerd werd een AO product vaak standaard meegenomen in het advies. Nu zien we dat het volgens vele onderzoeken achterwege blijft mede gelet op uw colum. De WIA WGA Wetgeving is zeer complex voor zowel de adviseur alsmede de klant. De oplossingen zijn ook complex geworden met de komst van de aanvullingsproducten los van het feit of je een aanstelling hebt bij de maatschappij. Daarnaast zie ik dat zeer summier gevraagd wordt naar de collectieve regelingen bij de wg. En zijn deze er welke regelingen zijn er dan en wat is de inhoud en dekking ervan. Het navragen en het uitpluizen van de bestaande regeling kost tijd en dus geld. En is de klant bereid om meer te betalen als je als TP meer werk gaat verzetten of onderzoek gaat plegen. Temeer omdat het scenario AO en WW niet echt tot de verbeelding spreekt van de klant. Ja de klant wilt het wel weten maar niet betalen voor deze extra uitzoekdienst. Echter scenario overlijden dat wil men WEL goed geregeld hebben al is de kans hierop 1; 45000 en AO en WW 1:8 volgens het UWV. Vanuit de klant bezien is dit typisch een gevalletje ik boek een reis en de verkoper blijft zeuren over de annuleringverzekering. Dus ik ben nog niet eens op reis en moet mij verzekeren tegen allerlei onheil terwijl de vakantie nog moet beginnen. Heb jij ooit een annuleringsverzekering afgesloten voor je vakantie, nou ik niet.

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Uit onderzoek door Bureau DFO naar performance indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste...

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

Bureau DFO adviseert op dit moment in de Vergelijkingskaart alleen aan te geven dat het een onafhankelijk advies betreft wanneer het kantoor de privaatrechtelijke...

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

“De markt ervaart dat er nog steeds meer vraag dan aanbod is naar portefeuilles, maar dit beeld verandert wel naar een situatie van meer evenwicht.”...

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseurs hebben, aldus Bureau DFO, een zelfstandige verplichting om te komen tot een advies of een bepaalde financiering voor hun cliënt verantwoord is. Bureau...

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Bureau DFO heeft de in haar jaarlijkse onderzoek best gewaardeerde serviceproviders bekendgemaakt: Beste serviceprovider Hypotheken (>700 deelnemers): De Financiële...

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO introduceert de ‘Week van de Serviceproviders’. De week wordt gehouden van 7 tot en met 11 november. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur...