De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat."

Volgens Oosterbaan leidt deze laatste weg uiteindelijk naar meer vertrouwen en dat is voor advieskantoren én hun klanten uiteindelijk meer waar. "Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant."

Lees hier de hele blog van Jurjen Oosterbaan.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 20 maart 2018

Beste Jurjen, Ik denk eigenlijk niet dat de vraag bij de adviseur ligt, maar meer bij de toezicht houders die uiteraard het beste met de consument voor hebben, maar banken, vergelijkers en verzekeraars de vrijheid geven om de consument te laten aanklooien met online tooltjes en 'de goedkoopste oplossingen'. Zolang dit door gaat, dan zal er geen consument zich willen verdiepen, laat staan een adviseur betalen. De adviseurs die ik ken willen echt allemaal wel de diepte in met de klant. Cowboys houdt je natuurlijk altijd, maar die zijn over het algemeen al wel uit de markt verdwenen.

Ing. H. de Vries - persoonlijke titel 19 maart 2018

Geachte heer Oosterbaan, Ten tijde dat er nog 30 -50 % provisie werd uitgekeerd werd een AO product vaak standaard meegenomen in het advies. Nu zien we dat het volgens vele onderzoeken achterwege blijft mede gelet op uw colum. De WIA WGA Wetgeving is zeer complex voor zowel de adviseur alsmede de klant. De oplossingen zijn ook complex geworden met de komst van de aanvullingsproducten los van het feit of je een aanstelling hebt bij de maatschappij. Daarnaast zie ik dat zeer summier gevraagd wordt naar de collectieve regelingen bij de wg. En zijn deze er welke regelingen zijn er dan en wat is de inhoud en dekking ervan. Het navragen en het uitpluizen van de bestaande regeling kost tijd en dus geld. En is de klant bereid om meer te betalen als je als TP meer werk gaat verzetten of onderzoek gaat plegen. Temeer omdat het scenario AO en WW niet echt tot de verbeelding spreekt van de klant. Ja de klant wilt het wel weten maar niet betalen voor deze extra uitzoekdienst. Echter scenario overlijden dat wil men WEL goed geregeld hebben al is de kans hierop 1; 45000 en AO en WW 1:8 volgens het UWV. Vanuit de klant bezien is dit typisch een gevalletje ik boek een reis en de verkoper blijft zeuren over de annuleringverzekering. Dus ik ben nog niet eens op reis en moet mij verzekeren tegen allerlei onheil terwijl de vakantie nog moet beginnen. Heb jij ooit een annuleringsverzekering afgesloten voor je vakantie, nou ik niet.

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Bureau DFO heeft de hoogste gewaardeerde serviceproviders in zijn onderzoek 2021 bekendgemaakt. De uitkomsten zijn gebaseerd op 2.167 waarnemingen. Bij de grote...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...