Deadline implementatie Europese hypothekenrichtlijn niet gehaald

Huis te koop (nov 2012) TB

Het gaat niet lukken de nieuwe Europese hypothekenrichtlijn op de beoogde datum van 21 maart te implementeren in de Nederlandse wetgeving. De NVB wil duidelijkheid over de gevolgen.

De NVB woensdag: "Op 21 maart 2016 moet deze nieuwe regelgeving geïmplementeerd zijn. Naar verwachting zal deze deadline niet worden gehaald. Wij hopen op korte termijn meer duidelijkheid te krijgen over de gevolgen daarvan."

Dezelfde dag bleek in de Tweede Kamer dat 21 maart inderdaad niet wordt gehaald, maar dat de implementatie enkele maanden vertraging oploopt.

De richtlijn bepaalt dat een offerte vanaf 21 maart 2016 moet gelden als definitief aanbod. Dit brengt met zich mee dat de bank op dat moment al moet beschikken over de benodigde gegevens om een kredietwaardigheidstoets te doen.

De NVB schreef in januari al: "Aan de vooravond van de implementatie bestaat nog geen duidelijkheid over de nieuwe nationale regelgeving en weten banken dus nog niet hoe zij exact hun processen en beleid moeten aanpassen om straks te voldoen aan de MCD-regels. De NVB hoopt dat deze duidelijkheid snel kan worden geboden. De belangrijkste inhoudelijke zorg van banken is dat wetgever in eerste instantie niet heeft voorzien in overgangsrecht waardoor de MCD-regels ook van toepassing zijn op bestaande hypotheken. In haar consultatiereactie van 7 oktober 2015 heeft de NVB aangegeven dat deze onverwachte afwezigheid van overgangsregels, zeker in combinatie met de krappe deadline, complicaties met zich meebrengt voor banken die er naar streven om op 21 maart 2016 'MCD-proof' te zijn."
 

Reactie toevoegen

 
Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Spoofing kost banken 26,7 miljoen

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit...

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Met betaalpauzes particuliere klanten 88 miljoen euro gemoeid

Het aantal particuliere klanten dat een betaalpauze heeft ontvangen voor de hypotheek (bijna 26.000) of voor een consumptief krediet (12.000) is licht opgelopen....

"Klant meer controle geven over eigen data"

"Klant meer controle geven over eigen data"

Open Finance vraagt volgens de NVB om een nieuw wettelijk kader voor de toegang tot en het delen van persoonlijke data die in het beheer zijn van bedrijven en de...

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

Medy van der Laan wordt voorzitter NVB

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...