Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij
Om de toegang tot het Kifid te verbeteren wordt er op in gezet dat gedupeerden ook bij het instituut terecht kunnen, als er sprake is van een geschil over de AVP en AVB tussen de consument en de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Aldus minister Dekker in zijn reactie op het onderzoek naar langlopende letselschade dat De Letselschade Raad heeft laten verrichten door de Universiteit Utrecht.
De minister: “Laagdrempelige geschillenbeslechting draagt bij aan het vergroten van de regiemogelijkheden van het slachtoffer. Hiertoe wordt ingezet op het toegankelijker maken van buitengerechtelijke geschillenbeslechting door Kifid. Kifid is bij een geschil over een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) of een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) nu niet toegankelijk voor klachten over een verzekeraar, wanneer het niet de eigen verzekeraar van een consument betreft, maar de verzekeraar van een derde (de aansprakelijke partij.”
Reactie toevoegen
Kinderen verdubbelen aantal schadegevallen in het gezin
Gezinnen met kinderen melden ruim twee keer meer schadegevallen dan huishoudens zonder kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van bijna 50.000...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Afhandeling letselschade: van toernooimodel naar samenwerking
Nh1816 is een samenwerking opgestart met Flyct Letselschade, Hofmans Letselschade en Wijs letselschade met als doel de schadeafwikkeling van letselschadeclaims te...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...