Deloitte Insurance Outlook: financieel adviseur blijft

kijker via Pixabay

Op sommige onderdelen houdt het traditionele model stand, met name als het gaat om het gebruik van volmachten en intermediairs. Aldus verzekeraars en stakeholders in ‘De Nederlandse Insurance Outlook 2020’ van Deloitte.

Het rapport: “’Als je mij vijf jaar geleden had gevraagd wat er het meest zou veranderen in de verzekeringsmarkt had ik verwacht dat er ondertussen veel meer direct naar de klant zou worden gegaan, maar dat is nog niet echt aan de orde,” zegt Jos Heuvelman van AFM. Leon van Riet van NN valt hem daarin bij: “Het is een omvangrijke markt en ze (volmachten, red.) hebben hun toegevoegde waarde bewezen. Ze staan dicht bij de klant en bieden dienstverlening aan kleine en middelgrote intermediairs. Daar is behoefte aan.” Maarten van Edixhoven van Aegon bespeurt echter ook hier tekenen van verandering: “De traditionele intermediair zoals die nu bestaat zal niet blijven. Maar intermediairs zijn vaak ondernemers, die hebben de neiging zich goed en snel aan te passen aan omstandigheden. Dus dat zal een rustige transitie worden.” Daarnaast spreken verzekeraars de verwachting uit dat de intermediaire markt verder zal consolideren.”

De transformatie bij verzekeraars is volgens Deloitte “duidelijk merkbaar op gebieden die raken aan het bestaansrecht van de verzekeraar. Vooral de traditionele definitie van ‘verzekeraar’ lijkt onmiskenbaar te veranderen. Verzekeraars richten zich steeds meer op hun preventieve en adviserende rol. Die nieuwe vormen van verzekeren kunnen betekenen dat verzekeraars hun werk uitbreiden naar ecosystemen op het gebied van goed werkgeverschap, vitaliteit en preventie in de zorg. Het leidt ook bij verzekeraars zelf tot veranderingen in de aantallen en samenstelling van het personeelsbestand, en überhaupt tot aanpassingen in (digitale) bedrijfsprocessen. En er is tevens een verschuiving zichtbaar naar fee-based business”.

Over de impact van corona: “Onze gesprekspartners waren het erover eens dat de gevolgen waarschijnlijk aanzienlijk zullen zijn, al is er op dit moment nog veel onzeker. Richard Weurding (Verbond) verwoordt het als volgt: “Hoewel de crisis op het moment van dit interview nog maar relatief kort in alle hevigheid in ons land is losgebarsten kun je al waarnemen dat de wereldwijde impact enorm is. De (economische) omgeving waarin we moeten opereren zal niet meer hetzelfde zijn als voor de crisis.” Maarten Edixhoven (Aegon) is nog explicieter: “De eerste- en tweede-orde-effecten van de COVID-19-pandemie zijn maatschappelijk en economisch zo groot dat er zeker blijvende effecten op de verzekeringssector zullen zijn. De kaarten worden opnieuw geschud, er ontstaan nieuwe klantbehoeften waar verzekeraars op zullen inspelen en bepaalde risico’s zullen niet of nauwelijks meer verzekerbaar zijn. En de digitalisering in de keten zal zeker versnellen.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 5 juni 2020

Klant logt in op mijnasr en laat een lijfrentepolis 1 jaar voor aow-datum in 1 keer uitbetalen. Hij dacht dat hij alleen maar informatie opvroeg.... Had het niet goed gelezen.... Belt mij de volgende dag wat hij met die polis aan moet. Advies in dit geval banksparen 16 maanden en dan laten uitkeren in 5 jaar. Schade revisierente as € 5.000. Terwijl de klant dit naast zijn aow hard nodig heeft. Bel je ASR om de zaak terug te draaien, 1 dag na zijn foute handeling (n verkeerd vinkje), denk je dat ze meewerken? Nee hoor, dat is de verantwoording van de klant zelf. Intermediair is in dit proces totaal genegeerd. AFM waar bent u???????????????

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juni 2020

Opening van het kantoor in 1989: maar tussenpersonen zijn over een paar jaar verdwenen, nu iedereen een bon kan uitknippen en veel goedkoper naar de OLM kan, of Centraal Beheer, en de mensen gaan tegenwoordig allemaal liever naar de bank, want die heeft nu ook verzekeringen.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 4 juni 2020

“’Als je mij vijf jaar geleden had gevraagd wat er het meest zou veranderen in de verzekeringsmarkt had ik verwacht dat er ondertussen veel meer direct naar de klant zou worden gegaan, maar dat is nog niet echt aan de orde,” zegt Jos Heuvelman van AFM. Deze mensen hebben duidelijk nog nooit bij de consument aan een keukentafel gezeten. Wat Covid betreft wordt de explosie en de van de economie en de creativiteit van de mens na Covid zwaar onderschat.

Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond

Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond

In 2023 is de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens verbeterd, mede onder invloed van loonstijgingen, steunmaatregelen en verminderde inflatie,...

WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50

WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50

WIFS en Deloitte lanceren op 1 maart Accelerate 50/50. "Met Accelerate 50/50 dagen wij de financiële wereld uit om de masculiene focus op de kortetermijnwinst...

Ruimte voor verdere consolidatie onder adviseurs

Ruimte voor verdere consolidatie onder adviseurs

De eerste consolidatiegolf van intermediairs is mogelijk geëindigd met de opkomst van een aantal middelgrote tot grote gevestigde kantoren. Er blijft echter...

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...

Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen

Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen

Deloitte is toegetreden tot de kennispartners van het Verbond. Met het partnership wil Deloitte "een belangrijke bijdrage leveren aan sustainability binnen het verzekeringsbedrijf,...

Van der Noordaa aan de slag bij Deloitte

Van der Noordaa aan de slag bij Deloitte

Hans van der Noordaa, voormalig ceo Delta Lloyd, werkt sinds kort in de Financial Services praktijk (FSI) van Deloitte als Senior Advisor. Hans Honig, managing...

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

De Nederlandse verzekeringsbranche staat onder zware druk. Het doorvoeren van bezuinigingen is niet genoeg. Verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun...

Verzekeringsconsument staat open voor digitale diensten

Verzekeringsconsument staat open voor digitale diensten

Nederlandse consumenten hebben grote interesse voor digitaal gedreven verzekeringsproducten en –diensten. Dit blijkt uit het onderzoek Insurance in a...

Restschulden: markt ervaart blokkades bij preventie

Restschulden: markt ervaart blokkades bij preventie

De markt ervaart blokkades bij het voorkomen van restschulden. Dit blijkt uit het jaarlijkse hypothekenonderzoek van Deloitte met dit keer als thema 'Hypotheekklanten...